Weekmenu 2 KH/Ketogeen 4.33/5 (3)

Alweer het 2e weekmenu. Ik hoop dat het eerste weekmenu in de smaak is gevallen. In het 2e weekmenu voegen we zuivel toe. Wil je dit niet gebruiken of lust je het niet, dan mag je het ook weglaten en hiervoor iets anders nemen. Kijk hiervoor bij weekmenu 1 Ook voor dit menu geldt dat je alles kunt vervangen uit dezelfde product groep. Vis kun je vervangen door vlees, ei of gevogelte, groenten door andere groenten. Kaas is niet te vervangen, maar kun je in veel gevallen ook weglaten. Room is er ook in een sojavariant te verkrijgen of lactose vrij, zodat mensen met een lactose allergie wel kunnen genieten van bepaalde gerechten. Krijg je bepaalde gerechten niet op, gebruik dan de portie die je over hebt als snack/tussendoortje. Gebruik altijd de volle variant van zuivelproducten, geen magere of light variant en geen toegevoegde suikers. Weekmenu 2 Dag 1 Ontbijt: Tomaten met huttenkase Benodigdheden • 2 tomaten • gevuld met 150 gram huttenkase • peper Lunch: Preisoep Benodigdheden • 250 gram prei • 50 gram ontbijtspek • 50 gram kaas geraspt • 250 ml. bouillon • peper • scheutje room Bereiden Snij de prei in dunne ringen en was ze goed. Snij het spek in kleine blokjes en bak dit voorzichtig uit. Daarbij de prei ringen voegen en ook de prei meebakken. Voeg de bouillon toe. Laat de soep nog even pruttelen. Als het gaar is strooi er peper naar smaak door en voeg scheutje room toe. Strooi er dan de kaas over. Avondeten: Broccoli met rundervink Benodigdheden • 200 gram broccoli • 1 kleine ui • 200 gram rundervink • 5 champignons • 1 eetlepel olie Bereiden Snij de broccoli in kleine roosjes, de stronk kun je ook in plakjes snijden. Het blad mag je weggooien. Verhit in een braadpan de olie en bak de rundervinken rondom bruin, regelmatig draaien. Zet ook de broccoli op met een bodempje water. Afhankelijk van hoe gaar je de broccoli wilt is de kooktijd 8 (beetgaar) - 15 (gaar) minuten. Pel de ui en snipper deze. Borstel de champignons en snij ze in plakjes. Als de rundervinken 20 minuten hebben gebakken kun je de ui en champignons toevoegen en meebakken. Schep de broccoli op, de rundervinken erbij en het ui - champignonmengsel erbij. Avondsnack of tussendoortje: 150 gram kwark met 1 eetlepel suikervrije limonadesiroop Dag 2 Ontbijt: Ei met komkommer Benodigdheden • 2 eieren • 1/4 komkommer • 1 plak kaas van 20 gram in stukjes • olie, 1-2 eetlepels • peper, • paprikapoeder • kerrie Lunch: Courgette salade Benodigdheden • 1 kleine courgette of 1/2 grote courgette • theelepel olie • theelepel azijn • peper • knoflookteentje uitgeperst • 100-125 gram makreel Bereiden Was de courgette en snij deze in kleine blokjes. Kook ze ongeveer in 5 minuten in weinig water gaar. Laat uitlekken. Sausje maken van de olie, azijn, peper, knoflook en roer de goed uitgelekte blokjes door de saus. Makreel in klein stukjes verdelen en er door roeren. Avondeten: Zuurkoolstamppot Benodigdheden • 125 gram zuurkool • 1/3 knolselderij • scheutje room of kookroom • sap van een citroen • peper • 250 gram braadworst • magere spekblokjes Bereiden Maak de knolselderij schoon en snijd deze in kleine blokjes. Zet de knolselderij op met water, zout en het citroensap. Breng dit aan de kook en laat dit 20 minuten zachtjes koken. Spoel de zuurkool af met heet water wanneer je deze anders te zuur vindt. Zet de zuurkool op met wat water en zout. Laat de zuurkool in 10 minuten zachtjes gaar koken. Bak de braadworst aan en laat deze in 20 minuten gaar worden. Giet de knolselderij af, voeg een scheutje room toe en pureer de knolselderij met de staafmixer of keukenmachine helemaal fijn. Giet de zuurkool af. Stamp de zuurkool door de knolselderijpuree. Serveer er de braadworst bij.
  • bewaar 100 gram zuurkool voor de lunch van morgen
Avondsnack of tussendoortje: 10 plakjes komkommer royaal besmeerd met filet americain Dag 3 Ontbijt: Kwark met suikervrije limonadesiroop
Benodigdheden • 200 gram volle kwark • suikervrije limonadesiroop, 3-4 eetlepels Lunch: Zuurkool salade Benodigdheden • 100 gram zuurkool • 25 - 50 gram sla • 100 gram worst in plakjes Avondeten: Witlof met zalm Benodigdheden • 250 gram witlof • 200 gram zalmsnippers • 2 eetlepels room • peper Bereiden Was de witlofstronkjes en snij ze daarna in grove repen. Verhit een wok of braadpan, doe daarin de witlof (dus droog bakken), heel kort even goed doorwarmen. Dan de zalmsnippers erop en nog ongeveer 5 minuten doorwarmen zodat alles goed warm is maar niet te gaar. Strooi peper erover en giet de room erdoor. Nog 1 minuut doorwarmen. Avondsnack of tussendoortje: 200 ml. yoghurt, naturel, evt met zoetstof Dag 4 Ontbijt: Ei met rauwe ham Benodigdheden • 2 gekookte eieren • 8 plakjes rauwe ham Lunch: Knolselderijsoep Benodigdheden • 200 gram knolselderij • 250 ml. groentebouillon (blokje of zelf getrokken) • 50 gram geraspte kaas • 5 walnoten • scheutje room • peper • bladselderij, grof geknipt Bereiden Schil de knolselderij en snij hem in kleine blokjes. Dit circa 10 minuten in de bouillon gaar koken. De soep pureren, de kaas erdoor roeren, de room erdoor roeren en op smaak maken met zout, peper, bladselderij. Walnoten grof hakken en door de soep roeren. Avondeten: Varkensschnitzel met andijvie Benodigdheden • 200 gram varkensschnitzel (niet gepaneerd) • 25 gram boursin of andere kruidenkaas • 100 - 125 gram andijvie • 1 tomaat • 2 eetlepels olie • 1 eetlepel azijn • peper • paprikapoeder • kerrie poeder Bereiden Bestrooi de varkensschnitzel met peper, paprikapoeder en kerriepoeder. Verhit 1,5 eetlepel olie in de pan. Bak hierin de varkensschnitzel rondom bruin en gaar. Snij de andijvie fijn, was het onder stromend water en laat het goed uitlekken in een vergiet. Was de tomaat en snij deze in plakken. Meng de 0,5 eetlepel olie met azijn, peper door elkaar. Doe de andijvie in een schaal, leg de plakjes tomaat erop en giet de dressing erover. Draai het vuur lager als de varkensschnitzel gaar is. Leg dan de kruidenkaas erop en laat het geheel nog wat warm worden. Avondsnack of tussendoortje: 10 plakjes komkommer met royaal boursin Dag 5 Ontbijt: Kaas met rookvlees Benodigdheden • 8 kleine blokjes kaas • 8 plakjes rookvlees Lunch: Paprika salade
Benodigdheden • 1 groene paprika • 1 uitje • paar blaadjes sla • 2 gekookte eieren • knoflook • peper • 1 eetlepel olie • 1 theelepel azijn • een mespuntje mosterd Avondeten: Spruitjes met gehakt Benodigdheden • 100 - 150 gram spruitjes • 1/2 rode paprika • 1 kleine ui • 1 kleine prei • 250 gram mager rundergehakt, • 1 eetlepel olie • paprikapoeder • sambal Bereiden Maak de spruitjes schoon door er de buitenste blaadjes af te halen. Was de paprika en snij deze in blokjes. Pel de ui en snipper de ui. Snij de prei in ringetjes en was deze ringetjes goed en laat het uitlekken in een vergiet. Kook de spruitjes gaar in een bodem water. Verhit de olie in een pan. Bak daarin het gehakt rul. Voeg dan de ui en prei toe, tot slot de paprika stukjes. Maak op smaak met paprikapoeder en sambal. Avondsnack of tussendoortje: 4 blokjes kaas met plakje ham er op Dag 6 Ontbijt: Uitsmijter rosbief Benodigdheden • 2 eieren • 4 plakjes rosbief • olie, 1-2 eetlepels • peper Lunch: Groentenkippesoep Benodigdheden • 200 gram (fijne) soepgroente (zonder wortel) • 150 gram kipfilet • 250 ml. bouillon van blokje of zelfgemaakt • peper Bereiden Snij de kipfilet in stukjes en bestrooi met peper. Breng de bouillon aan de kook, kook de kipfilet 10 minuten zodat die goed gaar is. Doe de soepgroente erbij en kook nog een paar minuten door, zorg dat de soepgroenten knapperig blijven. Avondeten: Prei met ham en kaas Benodigdheden • 300 gram prei • 80 gram kaas in plakken • 80 gram ham in plakken • paparikapoeder • ovenschaal Bereiden Verwarm de oven voor op 200 graden. Snij de prei in stukken van 5 centimeter. Was de prei goed. Kook deze stukken gaar in 15 minuten in water. Haal ze uit het water. Wikkel ze in de ham en leg ze in de ovenschaal. Als er nog hamplakjes over zijn snij die dan in repen en leg dit over de preistukken. Daarna de kaas erover. Bestrooi het met paprikapoeder. Zet de schaal in de oven en laat het geheel in 25 minuten goed heet worden. Avondsnack of tussendoortje: 2 gekookte eieren, in vieren gesneden en omwikkeld met plakjes rosbief of rookvlees. Bestrooien met peper. Dag 7 Ontbijt: Vleeswaar plankje Benodigdheden Neem van de vleeswarenplakjes ca 8 stuks in totaal, 8 plakken komkommer Lunch: Boerenommelet Benodigdheden • kleine prei • kleine ui • 1 rode paprika • 1 tomaat • 25 gram hamblokjes • 25 gram spekblokjes • 2 eieren • 1 eetlepel olie • peper • kerrie Avondeten: Gevulde courgette Benodigdheden • 1 courgette • 250 gram kipfilet • 2 eetlepels geraspte kaas • 1 kleine ui • 1 teentje knoflook • paprikapoeder • kerriepoeder • peper • 1 eetlepel olie • ovenschaal Bereiden Snij de courgette in de lengte doormidden. Hol de courgette uit, bewaar de inhoud. Zet de courgette in een magnetronschaal met bodempje water 8 minuten in de magnetron op 700 watt. Dit is om de courgette gaar te maken. Laat daarna de courgettehelften goed uitlekken. Verwarm de oven voor op 200 graden. Snij de kipfilet in stukjes. Bestrooi de kipfiletstukjes met de kerriepoeder, paprikapoeder en peper. Pel de ui en snipper de ui in stukjes. Pers het teentje knoflook uit. Verhit in een pan 1 eetlepel olie. Bak daarin de kipfiletstukjes bruin. Voeg de knoflook en ui en de inhoud van de courgette toe en laat het geheel gaar worden. Leg in de ovenschaal de uitgelekte courgettehelften. Schep daarin het kipfiletmengsel. Wat te veel is eromheen scheppen. Bestrooi met de kaas. Laat het geheel in 20 minuten in de oven heet worden en de kaas laten smelten.

Please rate this

One thought on “Weekmenu 2 KH/Ketogeen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.