De 4 fase van het Atkins dieet 4.5/5 (2)

De 4 fasen van het Atkins dieet Het Atkins Dieet is misschien wel een van de meest spraakmakende en controversiële diëten van de laatste decennia. Dit dieet staat het eten van onverzadigde en verzadigde vetten toe en belooft je ondanks dat, gewoon te kunnen afvallen. Deze manier van diëten heeft veel kritiek gekregen vanuit diverse hoeken aangezien het nuttigen van grote hoeveelheden vetten en eiwitten wellicht kunnen leiden tot gewichtsverlies, echt gezond kan het niet zijn vinden zij. Inmiddels zijn er al veel onderzoeken geweest en veranderd langzaam de opinie dat vet (en ook eiwitten) juist goede bronnen zijn om van te leven. Daarnaast heet Atkins Nutritional de aanpak van het dieet aangepast en hebben ze recentelijk weer een nieuwe aanpak gelanceerd. Hierover later meer. Geschiedenis Atkins Dieet Het Atkins Dieet, of Atkins Nutritional Approach zoals het officieel heet, is bedacht door de de Amerikaan Dr. Robert Coleman Atkins (1931-2003). Net als de bedenker van het South Beach dieet was de oprichter en bedenker van het Atkins dieet een cardioloog van beroep. Gedurende zijn dagelijkse werkzaamheden kwam hij regelmatig in aanraking met patiënten die aan overgewicht leden en die daardoor ook aan hart- en vaatziekten ten prooi kwamen. Dr Robert Atkins deed in de jaren 70 onderzoek naar de werking van koolhydraatarme dieet programma’s om het overgewicht van zijn patiënten te bestrijden. Met succes bedacht hij het dieet dat hij in 1972 onder de aandacht bracht middels zijn boek: Dr. Atkin’s Diet Revolution. Werking Atkins Dieet Het Atkins Dieet gaat uit van de gedachte dat er in de westerse samenleving teveel enkelvoudige koolhydraten geconsumeerd worden, die tot welvaart ziektes zoals overgewicht en diabetes leiden. Deze hoge inname van koolhydraten zorgt ervoor dat het menselijk lichaam minder goed reageert op de insuline die afgegeven wordt door de alvleesklier waardoor de lichaamscellen de glucose uit de koolhydraten minder goed opnemen. Dit leidt ertoe dat er een hoge hoeveelheid glucose in het bloed blijft. Een te hoge hoeveelheid glucose in het bloed kan leiden tot vetopslag en indien dit op de lange termijn aanhoudt leidt een hoge hoeveelheid glucose in het bloed uiteindelijk tot diabetes type 2. Dr. Atkins speelt met zijn dieet in op deze hoge hoeveelheden glucose in het bloed door grote hoeveelheden koolhydraten te schrappen. Geen koolhydraten betekent geen hoge glucosewaarden in het bloed, waardoor het lichaam op zoek zal moeten gaan naar andere energiebronnen. De energie die het lichaam haalt bij een low-carb dieet is uit de vetreserves. Fasen van het Atkins Dieet Zoals bij veel dieten is ook het Atikins Dieet in verschillende fasen opgedeeld. Elke fase betekent weer een ander voedingspatroon. Fase 1 – Ketose fase De eerste fase bestaat uit een zeer beperkte inname van koolhydraten. Gedurende de eerste fase mag je slechts 20 gram koolhydraten per dag eten. Daarnaast mag je in deze fase geen fruit eten, koffie drinken of alcohol nuttigen. Het voordeel van deze radicale fase is dat je vrij snel en veel gaat afvallen. Dat komt omdat het doel van de eerste fase erop gericht is om het lichaam in ketose te krijgen. Ketose staat voor de staat van het lichaam waar het vetten gaat gebruiken ten behoeve van de energievoorziening. Je lichaam komt in ketose in 2 weken. Dus samenvattend de eerste fase van het Atkins Dieet:
Beperkte hoeveelheid koolhydraten per dag: 20 gram maximaal
Onbeperkte hoeveelheid vetten
Onbeperkte hoeveelheid eiwitten
Geen koffie
Geen alcohol
Veel water
Supplementen ten behoeve van de vitamines en mineralen
Duurt 2 weken
Fase 2 – Kritische Koolhydraten Grens De 2de fase van het Atkins dieet is erop gericht om verder af te vallen, maar de hoeveelheid koolhydraten langzaam omhoog te schroeven. Je valt af en eet meer koolhydraten totdat je op 40 gram koolhydraten per dag uit komt. Zo mag je meer groente eten en mag de hoeveelheid koolhydraten per week met 5 gram omhoog. Fase 2 bestaat dus uit:
Beperkt koolhydraten per dag: 25 gram tot 40 gram
Dagelijks 5 gram koolhydraten meer dan de week ervoor tot 40 gram
Onbeperkte hoeveelheid vetten
Onbeperkte hoeveelheid eiwitten
Meer koolhydraten eten totdat het gewichtsverlies stopt
Supplementen om vitamines aan te vullen
Fase 3 – Pre-handhavingsfase Fase 3 is een tussendoel om naar fase 4, de uiteindelijke handhavingsfase te gaan. In deze fase mag je meer koolhydraten eten en is het de bedoeling om de hoeveelheid te bepalen waarop je geen gewicht meer verliest. Je bouwt op met 10 gram koolhydraten per dag in een week en gaat weer 5 gram koolhydraten terug als je niet meer afvalt.
Meer koolhydraten dan fase 2
Onbeperkte hoeveelheid vetten
Onbeperkte hoeveelheid eiwitten
Meer koolhydraten eten totdat het gewichtsverlies stopt
Je mag weer peulvruchten, fruit en hele kleine hoeveelheden granen eten
Fase 4 – Handhavingsfase De uiteindelijke fase van het Atkins dieet is fase 4. In deze fase is het de bedoeling dat je je ideaalgewicht blijft vasthouden aangezien je nu weet hoeveel koolhydraten je dagelijks kunt eten zonder dat je hierdoor aankomt. Je mag uiteindelijk meer koolhydraten eten, maar nog steeds geen suikers.
Zelfde dieet als fase 3
Hoeveelheid koolhydraten per dag verandert niet
Onbeperkte hoeveelheid vetten
Onbeperkte hoeveelheid eiwitten
Suiker blijft verboden
Indien het gewicht toeneemt, moeten de koolhydraten weer naar beneden
Voordelen Atkins Dieet Het Atkins dieet werkt voor mensen die snel en langdurig gewicht willen verliezen. Veel van het gewicht dat men in de eerste weken kwijtraakt is niet meteen toe te kennen aan de ketose fase en vetverbranding. In het begin nemen de glycogeen voorraden in de spieren af en hier gaat vochtverlies mee gepaard. Daarnaast heeft het als grote voordeel dat je niet hoeft te meten en te passen voor wat betreft de vetten en eiwitten. Je mag hiervan zoveel eten als je wilt. Val je echter niet af dan lees hier verder Nadelen Atkins Dieet De nadelen van het Atkins Dieet zijn er helaas ook. Je beperkt de inname van groente en fruit in de eerste fase en die leveren vitaminen en mineralen. Deze haal je weliswaar in dit dieet uit voedingssupplementen, maar dit zijn de synthetische varianten, al kun je kiezen voor de duurdere supplementen. De ketose fase kenmerkt zich door het verbranden van vet en hierdoor ruik je een beetje naar aceton en ruik je uit de mond. Dit gaat ook weer over na een paar maanden. Wat je tegen de slechte adem kunt doen : volgt! Wil je weten welke voedingsmiddelen je kunt toevoegen bekijk dan de Atkins voedingsmiddelen lijst en het Atkins dieetplan

Please rate this

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.