Bijgerechten (sauzen, dips, marinades, salades) No ratings yet.

Bij gourmet horen bijgerechten. Niet alleen marinades en salades, maar ook dipjes en lekkere smeersels voor op een oepsie of ander koolhydraatarm brood. Heb je ons recept voor ciabatta al eens geprobeerd? Ik breid deze pagina steeds uit als ik lekkere recepten tegen kom. SAUZEN EN DIPS Chimichurri (Zuid-Amerikaanse kruidensalsa) Ingrediënten 4 porties 1 rode peper 1 teen knoflook 15 g koriander 20 g platte peterselie 2 tl gedroogde oregano 15 g verse munt (alleen de blaadjes) 6 el milde olijfolie 2 el rode wijn azijn staafmixer met beker Bereiden : Snijd het steeltje van de rode peper. Halveer de peper in de lengte en verwijder met een scherp mesje de zaadlijsten. Snijd het vruchtvlees in stukken. Doe de peper met de knoflook, koriander, peterselie, oregano, munt, olie en rode wijn azijn in een hoge beker. Mix grof met de staafmixer. Breng eventueel op smaak met zout. Voedingswaarden pp Kcal 210, eiwit 1 g, koolhydraten 1 g, vet 23 g Toum (Libanese knoflooksaus) Ingrediënten 4 porties 4 tenen knoflook 50 ml citroensap ½ tl zout 30 ml eiwitten ( gepasteuriseerd is te koop uit het koelvak) 200 ml arachideolie ( of olie met een neutrale smaak) 1 el ijskoud water staafmixer met beker Bereiden: Doe de knoflook, de helft van het citroensap en het zout in een hoge kom. Pureer met de staafmixer. Voeg het eiwit toe en mix weer met de staafmixer. Doe in een dun straaltje de arachideolie erbij en mix. Voeg tijdens het mixen de rest van het citroensap toe. Voeg dan de rest van de olie in een dun straaltje toe. Meng het ijskoude water erdoor en mix tot een romige saus. Voedingswaarden pp Kcal 460, eiwit 1 g, koolhydraten 2 g, vet 50 g Romesco (pittige Spaanse saus) Ingrediënten 4 porties 3 rode paprika's 75 g gerookte amandelen 4 el milde olijfolie 1 tl gemalen komijn 2 el rode wijn azijn ½ teen knoflook 1 tl sambal oelek staafmixer met beker Bereiden: Gril de paprika’s op de barbecue, boven het gasfornhuis of in de oven op 200 °C tot het vel is zwartgeblakerd. Laat 15 min. afkoelen in een pan met deksel of in een afgedekte kom. Verwijder het vel van de paprika’s. Doe in een hoge kom met de amandelen, olie, komijn, azijn, knoflook en sambal. Pureer met de staafmixer tot een egale saus. Breng op smaak met zout. Voedingswaarden pp Kcal 285, eiwit 5 g, koolhydraten 8 g, vet 25 g Romige kaas-paprika dip Ingrediënten 6 porties 200 g Griekse yoghurt 100 g roomkaas (naturel) 20 g Parmezaanse kaas ((vers), geraspt) 1 tl tomatenpuree mespunt cayennepeper mespunt paprikapoeder (liefst gerookt) sap van 1/2 citroen Bereiden: Meng de yoghurt en roomkaas door elkaar in een kom. Roer de Parmezaanse kaas, tomatenpuree, cayennepeper en paprika erdoor. Breng de dip op smaak met zout, peper en citroensap. Voedingswaarden pp Kcal 55, eiwit 4 g, koolhydraten 3 g, vet 3 g Tzatziki Ingrediënten 4 porties 1 komkommer 7½ g verse dille 1 teen knoflook (kleine) 200 ml Griekse yoghurt vergiet Bereiden : Halveer de komkommer in de lengte. Verwijder met een lepel de zaadlijsten en rasp het vruchtvlees grof. Voeg eventueel wat zout toe, doe in een vergiet en laat 5 min. uitlekken. Snijd ondertussen de dille en knoflook fijn. Meng de komkommer, dille, knoflook en yoghurt. Breng op smaak met peper en eventueel zou Variatietip: Voeg 1 tl citroenrasp en 100 g verkruimelde feta toe. Het gerecht is dan niet meer vegetarisch. Combinatietip: Lekker met knapperige snackgroenten. Voedingswaarden pp Kcal 55, eiwit 3 g, koolhydraten 4 g, vet 3 g Pittige yoghurt korianderdip Ingrediënten 6 porties 2 groene pepers 1 teen knoflook (gepeld) verse gember ((stuk), geschild2 1/2 cm) takjes koriander (alleen de blaadjes) 300 ml yoghurt 1 tl garam masala 1 limoen Bereiden: Snijd het steeltje van de groene peper. Halveer de peper in de lengte en verwijder met een scherp mesje de zaadlijsten. Snijd de pepers, knoflook, gember en het korianderblad fijn. Doe ze over in een kom en meng met de yoghurt en garam masala. Breng op smaak met zout, peper en limoensap. Tip: Deze dip is aan de grove kant, met een lekkere bite. Hou je meer van een gladde saus, pureer de saus dan even kort met de staafmixer. Tip: In plaats van groene pepers kun je ook rode pepers gebruiken. Spaanse knoflooksaus ( alleen als je meer koolhydraten gebruikt ivm de sinaasappel) Ingrediënten 6 porties ½ zakje peterselie 1 sinaasappel 4 tenen knoflook 2 eetlepels olijfolie 175 ml mayonaise 125 ml zure room zout versgemalen zwarte peper Bereiden: Peterselie heel fijn hakken. Sinaasappel schoon boenen en oranje schil eraf raspen. Sinaasappel uitpersen. Tenen knoflook pellen en fijnhakken. In steelpan olie verwarmen en knoflook heel zachtjes goudgeel fruiten. Sinaasappelsap en geraspte sinaasappelschil toevoegen en geheel ca. 5 minuten laten sudderen tot vocht verdampt is. Mayonaise en peterselie erdoor roeren. Laten afkoelen en zure room erdoor roeren. Saus minstens een half uur laten staan, zodat de smaak zich kan ontwikkelen. Knoflooksaus nogmaals doorroeren en op smaak brengen met zout en versgemalen zwarte peper. War­me, pit­ti­ge to­ma­ten­saus (Salsa) Ingrediënten 4 porties 750 g rijpe (roma)tomaten 10 gedroogde chilipepertjes 1 ui 2 grote tenen knoflook 1 zakje verse koriander mespunt gemalen komijn mespunt gemalen piment 1 theelepel oregano zout Bereiden: Grill voorverwarmen op hoogste stand. Tomaten wassen en in ovenschaal leggen. Schaal ca. 5 cm onder heet grillelement schuiven en tomaten ca. 10-12 minuten rondom roosteren, regelmatig keren. Intussen chili-pepertjes in lengte halveren en zaadjes verwijderen. Pepertjes in kleine, droge koekenpan ca. 2 minuten roosteren tot ze aan beide kanten zwartgeblakerd zijn. Ui en knoflook pellen en snipperen. Koriander fijnhakken. Tomaten 5 à 10 minuten laten afkoelen, pellen en kern verwijderen. In pan tomaten met chilipepers, ui, knoflook, komijn, piment, oregano, koriander en 2 1/2 dl water aan de kook brengen en 12 à 15 minuten onafgedekt laten sudderen tot chilipepers zacht zijn en saus is ingedikt. Saus op smaak brengen met zout. Saus met staafmixer of in keukenmachine pureren. Vervolgens eventueel boven kom door zeef wrijven. Saus warm serveren bij gegrild vlees of vis als dipsaus. Saus is goed afgedekt nog 5 dagen in koelkast houdbaar. Voedingswaarden pp: Kcal 220, eiwit 2 g, koolhydraten 4 g Gepofte knoflook saus Ingrediënten 4 porties 1 bol knoflook 1 el extra vierge olijfolie 50 ml yoghurt 50 ml mayonaise 12½ g bieslook ovenschaal (10 x 10 cm) staafmixer met beker Bereiden : Verwarm de oven voor op 180 °C. Snijd het bovenste kapje van de knoflook en zet de bol in de ovenschaal. Besprenkel met de olie en pof ca. 45 min. in de oven. Controleer na 30 min. op gaarheid. De tenen knoflook moeten zacht zijn. Neem de knoflook uit de oven. Wip met een mes 4 tenen uit de bol. Doe met de yoghurt en mayonaise in de beker van de staafmixer en pureer fijn. Snijd de bieslook fijn en voeg toe aan de saus. Breng op smaak met peper en eventueel zout. Bewaartip: Bedek de rest van de knoflook met een laagje olie in een potje en bewaar in de koelkast. Goed afgedekt met olie is de gepofte knoflook 1 week houdbaar in de koelkast. Bewaartip: Je kunt deze saus 1 dag van tevoren maken. Bewaar afgedekt in de koelkast. Voedingswaarden pp Kcal 125, eiwit 1 g, koolhydraten 3 g, vet 12 g Walnotenspread met ricotta en tijm Ingrediënten 4 porties 60 g walnoten 250 g ricotta 2 el tijm 30 ml olijfolie extra vierge 1 teen knoflook 1 snufje zout 1 snufje peper Bereiden: Rooster in een droge koekenpan de walnoten 5 min. Schud de noten op een bord en hak ze fijn. Doe de ricotta in een kom en roer met een garde glad. Voeg de walnoten, tijm, olijfolie en knoflook toe. Breng op smaak met zout en peper en schep in een schaaltje. Voedingswaarden pp Kcal 280, Eiwit 7 g, koolhydraten 4 g, Vet 26 g Kruidige olijvenspread met gegrilde citroen Ingrediënten 4 porties 0,5 citroen 50 ml olijfolie extra vierge 100 g olijven met knoflook (verse tapas, bakje 165 g) 2 el peterselie 2 el dragon 1 snufje peper Bereiden: Verhit een grilpan en snij de citroen in plakjes en bestrijk dun met olijfolie. Gril de plakjes citroen in 2 min. aan beide kanten goudbruin. Hak de plakjes citroen (met schil) in kleine stukjes. Meng de citroen met de olijven, de kruiden en de rest van de olijfolie. Breng op smaak met peper en schep in een schaaltje. Voedingswaarden pp Kcal 163, koolhydraten 2 g, vetten 17 g MARINADES Yoghurtmarinade met baharat Ingrediënten voor 400 gr vlees/vis/kip 1 el baharat (Euroma Original spices by Jonnie Boer)* 100 ml yoghurt Bereiden : Meng de baharat met de yoghurt tot een marinade. Breng op smaak met peper en zout. Minimaal 1 uur in de koelkast afgedekt marineren. Voldoende voor 400 gr vlees/vis/kip. Ook lekker voor de barbecue. Regelmatig keren bij het bakken. Voedingswaarden pp Kcal 15, eiwit 1 g, koolhydraten 1 g, vet 1 g Italiaanse kruidenmarinade Ingrediënten 4 porties 1 citroen (schoongeboend) 20 g verse Italiaanse kruidenmix 1 tl zeezout ½ tl versgemalen zwarte peper 2 el olijfolie staafmixer met beker Bereiden : Rasp de gele schil van de citroen en pers de vrucht uit. Ris de blaadjes van de kruiden uit het kruidenmix-bakje en doe in een hoge beker. Voeg het citroenrasp, 3 el citroensap, het zeezout, de peper en olie toe en pureer met de staafmixer tot een marinade. Voldoende marinade voor 4 biefstukken Laat minimaal 1 uur afgedekt in de koelkast marineren. Voedingswaarden pp Kcal 75, koolhydraten 1 g, vet 8 g SALADE als bijgerecht Geroosterde groenten met gorgonzola (bijgerecht) Ingrediënten 4 porties 250 g gegrilde courgette 250 g gegrilde paprikamix (pot) 15 g basilicum 150 g gorgonzola 1 el rode wijnazijn ( als je meer kh mag, kun je balsamicoazijn gebruiken) 50 g amandelen droog geroosterd Bereiden: Laat de gegrilde courgette en paprikamix uitlekken. Haal de blaadjes basilicum van de takjes. Verkruimel de gorgonzola. Meng de groenten op een ruime schaal met de azijn, gorgonzola en de basilicum. Breng op smaak met peper en eventueel zout en bestrooi met de droog geroosterde amandelen. Voedingswaarden pp Kcal 225, eiwit 12 g, koolhydraten 7 g, vet 19 g Knolselderij met milde mosterddressing (bijgerecht) Ingrediënten 4 porties 600 g knolselderij 1 citroen 1 el Franse Dijon mosterd 7 el Belgische mayonaise 10 g platte peterselie 50 g verbrokkelde walnoten keukenmachine Bereiden : Schil de knolselderij en rasp met de grove rasp van de keukenmachine. Pers de citroen uit. Meng het sap met de mosterd en mayonaise tot een dressing. Snijd de peterselie fijn. Meng met de dressing door de knolselderij en breng op smaak met peper en eventueel zout. Strooi de walnoten over de salade. Bewaartip: Dit recept kun je een dag van te voren maken. Bewaar afgedekt in de koelkast en strooi de noten pas bij serveren over de salade. Voedingswaarden pp Kcal 347, eiwit 3 g, koolhydraten 10 g, vet 29 g Heb jij nog leuke ideetjes voor bijzondere sausjes, dips, spreads en lekkere salades als bijgerecht bij gourmet of bv barbecue, laat het hieronder op de website even weten in een reactie. Ik werk een keer in de zoveel tijd deze pagina bij.

Please rate this

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.