Weeg en meet lijst 5/5 (2)

WEEG EN MEET LIJST

Wegen en meten

Op dag 1 gaan we ons wegen!
Daarna zetten we de weegschaal weg en we wegen ons pas weer op dag 8! Daarna weer op dag 15 enz. Dus maar 1x per week wegen! Mits er helemaal niets gebeurd in de centimeters.

De reden hiervoor is het psychologisch effect. Niet dat iedereen verslaafd is aan de weegschaal, maar het is o zo frustrerend als je elke dag op de weegschaal gaat staan en er gebeurt weinig of niks. Sommige mensen gaan 3x per dag op de weegschaal staan en raken helemaal van slag als ze in de avond 3 kilo meer wegen dan in de ochtend, terwijl dit heel normaal is.
De ervaring leert (en dit is ook onderzocht) dat het gewicht schommelt, ook als je niet aan het lijnen bent.
De eerste kilo’s zijn vocht en dat kan wel 7 tot 10 kilo zijn. Dus de weegschaal zegt helemaal niets.
Een gemiddelde per maand is hier een graadmeter, niet een vaststaand feit.

De weegschaal is helemaal niet zo belangrijk. De weegschaal frustreert alleen maar en zorgt er ook voor dat je in het rampzaligste geval door frustratie je te buiten gaat aan allerlei dingen die je beter kan laten staan. Ga bij jezelf eens na hoe jouw relatie is met de weegschaal. Zijn er dagen dat je je niet weegt??
Als je daar ja op kan antwoorden dan ben je al halverwege. Het is dan geen obsessie.
Wat wel erg belangrijk is, zijn de cm meten. Dat is een veel betere graadmeter voor de veranderingen die in je lichaam gaan plaats vinden.

We meten ook elke week de centimeters.
Hieronder heb ik een lijstje voor jullie gemaakt die je kan invullen, je hoeft alleen maar te kopiëren en je eigen getallen in te vullen.

Gewicht
Start:
Week 1:
Week 2:
Week 3:
Week 4:
Week 5:
Week 6:

Centimeters
Nek
Bovenarm links
Bovenarm rechts
Borst
Taille
Navel
Buik/heup
Billen/heup
Bovenbeen rechts
Bovenbeen links
Kuit rechts
Kuit links

Waar meet je:
– Bovenarm: biceps
– Borst: waar je bh-bandje zit
– Taille: smalste gedeelte van je buik
– Navel: precies over navel heen
– Heup/buik: er zit aan elke zijkant een hard bot ter hoogte van je heup, zo meet je ook je buik meteen mee
– Heup/billen: ga je meer richting been en dan de lies(overgang romp naar been) dan meet je ook meteen je billen
– Bovenbeen: halverwege, ruim boven knie
– Kuit: halverwege

Print Friendly

Please rate this