Wat mag je nu drinken 5/5 (1)

WAT MAG JE DRINKEN?

Als je besluit om op koolhydraatarm dieet te gaan, dan moet je een heleboel gangbare drankjes laten staan.
O.a. je zo geliefde frisdrankjes, maar ook de light of zero versies, je wijntje en ook de melk in je koffie en zelfs de koffie zelf.
Dat kun je allemaal voorlopig beter even laten staan. Ik zal je uitleggen waarom.

Koolhydraatarme drankjes-slank4u2

Wat mag je wel drinken:
– Water , minimaal 8 glazen
– Koffie (zie onder koffie), decafe (zonder smaakje), thee (zonder suiker!)
– Cool Bear limonade siroop (zonder koolhydraten en kunstmatige zoetstoffen)
– Mineraal water
– Frisdranken met 0 gr koolhydraten (let op de zoetstoffen want die kunnen wel effect hebben op je gewichtsverlies)
– Ongezoete amandelmelk of sojamelk (zonder toegevoegde suikers)
– Bouillon

Ten alle tijden: let op de verpakking, alles met 0KH mag je drinken, maar let op de zoetstoffen en e-nummers! Zoetstoffen zetten hetzelfde proces in gang als met de inname van suiker.

Wat mag je niet drinken:
– melk, dus ook geen koffiemelk of creamer
– alcohol (in de afvalfase verboden, in de opbouwfase gematigd en op gewicht met mate) (zie onder alcohol)
– fruitsapjes
– frisdranken met suiker (of kunstmatige zoetstoffen)

KOFFIE
Hoe zit het nu met koffie?

Je leest her en der dat koffie wellicht je gewichtsverlies in de weg zou kunnen staan als je een koolhydraatarm dieet doet.
Er zijn onderzoeken (waaronder van Dr Atkins) die beweren dat koffie (met cafeïne) een bloedsuiker verlagend effect heeft wat leidt tot zoet verlangen en eet aanvallen.
Andere onderzoeken beweren dat je gewoon koffie kunt blijven drinken omdat cafeïne een eetlustremmend effect heeft en ook een thermogeen effect, dus je zou meer calorieen verbranden.

Het is een algemeen bekende fout om aan te nemen dat koffie (met cafeïne) geen koolhydraten bevat.
Het heeft te maken met de toegestane vermeldingen op de verpakkingen. Alles < 0,9 gram koolhydraten mag worden afgerond naar beneden en er staat dan 0 gr koolhydraten.
Een gewone kop koffie (170 ml) bevat 0,8 gr koolhydraten. Dus een paar koppen koffie en je zit al snel op 3 a 4 gr koolhydraten, zonder de room en/of de zoetstof.

Koffie en insuline
Cafeïne kan leiden tot de overproductie van insuline en insuline resistentie in de hand werken, wat weer een risico is om diabetes te krijgen. Te veel insuline in je systeem stagneert je gewichtsverlies en kan zelfs ervoor zorgen dat je aankomt.

Koffie en je metabolisme
Cafeïne is een stimulerend middel, dat wil zeggen dat het je hart sneller laat kloppen en je metabolisme sneller laat werken, om je te helpen meer calorieen te verbranden, zelfs in rust. Het effect is van korte duur en werkt alleen zolang de cafeïne in je lichaam is, niet langer dan 5 uur nadat je koffie hebt gedronken is het effect alweer weg. Net als suiker, kan het zorgen voor een bloedsuiker daling, die ervoor kan zorgen dat je meer koffie wil of zelfs een ander stimulerend middel zoals suiker.

Wat gebeurt er bij het drinken van een kop koffie in je lichaam? De cafeïne in je koffie stuurt via je hypofyse (een orgaantje in je hoofd) een signaal naar je bijnieren dat het de hormonen adrenaline en cortisol moet aanmaken. Normaal gesproken zijn dit de hormonen die worden aangemaakt in een stressvolle situatie; het zijn de hormonen die je beschermen als je moet vechten of vluchten. In een noodsituatie heeft je lichaam namelijk razendsnel energie nodig en dat is wat het krijgt van adrenaline en cortisol. Je ademhaling versnelt, je spieren krijgen energie, je pupillen verwijden zich, je bloeddruk stijgt: allemaal hulpmiddelen om te vechten of vluchten. Hiertegenover staat dat je spijsvertering wordt platgelegd: daarom dat koffie ervoor kan zorgen dat je minder honger voelt. Ook je zin om te vrijen is weg: dit kost namelijk behoorlijk wat energie.
De stresshormonen (of eigenlijk anti-stresshormonen) zorgen ervoor dat je lichaam in staat van paraatheid wordt gebracht: klaar om de strijd aan te gaan: met een vijand . Om in deze staat van paraatheid te komen heeft je lichaam energie nodig en deze energie krijgt het in de vorm van glucose, ofwel bloedsuiker. Dit maakt je lichaam zelf aan als je het niet eet. Je lever en je spieren hebben altijd een voorraad glucose klaar staan in de vorm van glycogeen. Dus door het drinken van jouw kop koffie wordt er in je lichaam glycogeen omgezet in glucose en dit wordt in je bloed opgenomen om alle benodigde organen van energie te voorzien. Je krijgt dus door middel van je kop zwarte koffie zonder suiker toch glucose ofwel suiker in je bloed, alleen via een omweg. De cafeïne heeft hiervoor gezorgd.

Glucose vraagt om insuline; het vetopslag-hormoon.

Zodra er glucose in je bloed zit zal je lichaam een ander hormoon, insuline gaan aanmaken. De glucose, de bron van energie, moet namelijk worden vervoerd naar je spieren, je hart, je longen en alle andere organen die je gaan helpen te overleven. Insuline is het hormoon dat zorgt voor het transport van je bloedsuiker naar de organen die het nodig hebben. Nu is het vervelende van insuline dat je lichaam geen vet kan afbreken zolang er insuline in je bloed circuleert. Dat is ook logisch want als er insuline in je bloed circuleert dan is er blijkbaar glucose beschikbaar om energie te geven. En vet omzetten in energie is een veel ingewikkelder proces dan glucose omzetten in energie. Dus zal je lichaam geen vet verbranden om energie te krijgen. Dat is logisch. Maar wat nu, als het lichaam veel energie heeft gekregen maar het niet gaat gebruiken?

Teveel glucose wordt opgeslagen als vet.
Als je lichaam adrenaline of cortisol aanmaakt omdat het werkelijk in een noodsituatie verkeert, zal je lichaam de energie die dit geeft ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Je spieren worden ingezet om te rennen of je hersenen draaien overuren om je uit een benarde situatie te krijgen (je hersenen gebruiken veel glucose). Drink je koffie en moeten je hersens overuren draaien dan zal de extra glucose wel gebruikt worden. Maar koffie drinken kan je ook zonder in een stressvolle situatie te zitten. Je kunt koffie drinken terwijl je het heel erg naar je zin hebt en lui op de bank hangt. Je lichaam krijgt dan extra energie maar het gebruikt het niet. Wat doet je lichaam met deze energie? Het slaat het weer op in je lever en spieren als glycogeen en wat er dan nog over is wordt opgeslagen als extra vet. Drink je veel koffie op een dag maar verbruik je weinig energie dan ontstaat hier je zwembandje.

Dus samenvattend: koffie zorgt voor extra energie in de vorm van glucose, dit zorgt voor aanmaak van insuline, en alle niet benodigde energie wordt vervolgens weer opgeslagen als glycogeen of als extra vet. En terwijl er insuline in je bloed circuleert kan je geen vet verbranden.

Overigens is koffie niet alleen maar slecht, er zijn onderzoeken die aantonen dat het drinken van enkele kopjes koffie per dag juist gezond is. Maar alles met mate. Als jij denkt dat het goed voor je zou zijn om minder cafeïne binnen te krijgen, stop daar dan eens een paar weken mee. Als je veel cafeïne drinkt verwacht ik dat je versteld zult staan van de hoeveelheid energie die je zult krijgen. Je kunt de eerste dagen ontwenningsverschijnselen krijgen, houd daar rekening mee. Vind je deze cold turkey benadering teveel van het goede: bouw het dan langzaam af. Gewoon iedere dag wat minder. Je krijgt er een veel gezondere en gelijkmatigere energie van.

Koffie gevoeligheid
Koffie heeft op iedereen een ander effect. Als je gevoelig bent voor cafeïne, dan is het beter voor je om koffie helemaal weg te laten uit je koolhydraatarme levenswijze, omdat het de insuline productie beïnvloed.
Als je geen ervaringen hebt met pieken en dalen van koffie gebruik, dan maakt het niet uit als je elke dag koffie drinkt.
Als je je koffie niet kan missen en je bent cafeïne gevoelig, dan kun je het beste de koffie na een maaltijd drinken. Na een maaltijd is je bloedsuiker stabieler zodat de koffie geen tot weinig invloed heeft.

ALCOHOL
Hoe zit het nu met alcohol?

Alcohol en afvallen gaan niet goed samen. Dat weten we natuurlijk allang, maar waarom is dat zo? En kan af en toe 1 biertje of wijntje kwaad tijdens een koolhydraatarm dieet?

De gevaren van alcohol
• Alcohol scherpt de honger aan, door onderdrukking van leptine spiegels (bij lage spiegels krijg je sneller honger), waardoor je makkelijker teveel eet. Al helemaal als er (vette) snacks bij geserveerd worden.
• Alcohol is gifstof en moet als eerste verwerkt worden, hierdoor blijft bloedsuiker langer circuleren en wordt de kans steeds groter dat deze opgeslagen wordt in de vetreserves
• Naast meer vetopslag, remt teveel alcohol ook de vetverbranding in de cellen
• Alcohol drinken is een sociale bezigheid, waardoor eenmaal begonnen, het moeilijk is de sociale druk te weerstaan en steeds meer te drinken
• Alcohol heeft een hoge energiedichtheid (7 kcal/ gram)
• Alcoholische drank bevat vaak relatief veel suiker (teveel suiker + alcohol resulteert makkelijk in vetopslag)
• Teveel alcohol remt anabole processen in spier (ofwel spieropbouw)
• Teveel alcohol heeft een direct katabool effect op spierweefsel (ofwel spierafbraak)
• Alcohol stimuleert de aanmaak van het stresshormoon cortisol (te hoge cortisol niveaus resulteren in o.a. spierafbraak)

Zoals je kunt lezen heeft alcohol veel (metabole) nadelen. Ben je een persoon die goed op gewicht is en veel sport, dan kan je zonder al teveel problemen alcohol drinken. Maar voor mensen die proberen hun gewicht onder controle te houden of af te vallen is het drinken van alcohol geen goed idee.

Waar ligt de grens?
De grens is simpel. Zit je in de afvalfase van het dieet, drink dan gewoon nul-komma-nul alcohol!
Kan je toch de verleiding niet weerstaan, doe dan aan damage-control. Eet zo min mogelijk voor, tijdens en na je alcohol consumptie. Alcohol plus suikers/ vetten resulteert namelijk snel in vetopslag. Las na je alcohol avond altijd een strikte koolhydraatarme dag in, liefst twee of meer.
Wil je toch tijdens je dieet wat alcohol nuttigen, dan geldt ook hier, eet zo min mogelijk ervoor, tijdens en erna. Beperk je alcohol consumptie tot hooguit 1 drankje.

Waarom kan ik beter geen alcohol nemen?
Omdat je lichaam eerst de alcohol verbruikt als brandstof, daarna koolhydraten en als laatste pas vet gaat verbranden. Het effect van alcohol is dus eigenlijk hetzelfde als dat van koolhydraten. Als je toch wilt drinken kun je het beste droge witte wijn nemen, of heldere dranken zoals rum en wodka. Zoek in elk geval drankjes uit die 0 koolhydraten bevatten en wacht ermee tot de opbouwfase. Wijn uit Italië, Spanje en Australië is dankzij hun wet suikervrij. In andere landen mag er suiker worden toegevoegd zonder dat dat vermeld wordt op het etiket.
Besef wel dat zelfs 1 of 2 glaasjes per week ervoor kunnen zorgen dat je niet meer afvalt. Je staat dan stil in je vetverbranding en dat duurt weer een paar dagen voor dat deze op gang is. Dezelfde dag of de dag erna kun je wel ‘afkickverschijnselen’ krijgen. Als je dat hebt kun je het beter laten staan.

Print Friendly

Please rate this

One thought on “Wat mag je nu drinken