TUSSENDOORTJES 4/5 (2)

Naast het eten van 3 hoofdmaaltijden is het gebruikelijk om meer eetmomenten op een dag in te plannen, vooral als men “op (koolhydraatarm) dieet” is.

Niet alleen bevordert dit de stofwisseling, maar zorgt ook voor een continu verzadigingsgevoel, dus geen honger. De eetmomenten tussen de maaltijden door heten tussendoortjes.
Een tussendoortje is een klein hapje en geen complete maaltijd. Voorheen nam je misschien een appel of een ander stuk fruit, een koekje of chocolade. Dit ga je nu vervangen door koolhydraatarme producten.

Een tussendoortje mag per portie niet meer bevatten dan 5 gram koolhydraten. Een tussendoortje is altijd een combinatie van koolhydraten en vetten en wellicht eiwitten. De vetten maskeren de koolhydraten en zorgen dat de koolhydraten langzaam worden opgenomen en geen enkel effect hebben op je bloedsuiker. Dus altijd vet bij koolhydraten eten!!

De hoeveelheid tussendoortjes hangt af van jezelf. Je mag er 2, maar ook zelfs 4 nemen. Al naar gelang je honger gevoel en aantal koolhydraten die je neemt en die dag bv nog over hebt.
De tijd die tussen een hoofdmaaltijd en een tussendoortje zit is minimaal 1 1/2 uur. Nooit korter, je hebt immers een hoofdmaaltijd gegeten en die is nog aan het verteren. Als je snellere eetmomenten hebt, dan verteerd niet alles en dat is weer niet goed voor je afvalproces en je gezondheid op de lange termijn.
Probeer om de 3 uur iets te eten, maar nooit langer niet eten dan 6 uur, uitgezonderd het slapen. Je lichaam krijgt een continue aanvoer van gevarieerde voeding en zal je dankbaar zijn.
Heb je erg veel honger, ondanks je tussendoortjes, dan neem je te weinig vetten en/of eiwitten tijdens je maaltijden. Verhoog de hoeveelheden van je maaltijden. Zorg dat je verzadigd van tafel gaat, maar overeet je niet. Gebruik je gezonde verstand.

Een voorbeeld hoe een dag eruit kan zien:
tussen 6-9 Ontbijt, altijd binnen een uur na het opstaan
1 1/2 uur later een tussendoortje of langere tijd ertussen
tussen 11-14 lunch
1 1/2 later een tussendoortje of langere tijd ertussen
tussen 17 en 20 avondeten
keuze is aan jou, liever geen tussendoortje meer voor het slapen gaan, dan neem je die niet
1 1/2 uur voor het slapen gaan eet je niets meer i.v.m. het verteren in de nacht, dat staat op een erg laag pitje.

Voorbeelden van tussendoortjes: –volgt–

Print Friendly

Please rate this