Soorten zoetmiddelen (deel1) 4.67/5 (3)

ZOETMIDDELEN
Er bestaan twee groepen zoetstoffen, natuurlijke en kunstmatige zoetmiddelen. Tot de eerste categorie behoren fructose en sorbitol,
tot de tweede categorie behoren aspartaam, saccharine, cyclamaat en acesulfaam-K.

NATUURLIJKE ZOETMIDDELEN
Fructose:
• komt voornamelijk in fruit en honing voor
• is 1,8 maal zoeter dan suiker
• levert 4 kcal/gram (evenveel als suiker)
• doet het bloedglucosegehalte minder snel stijgen dan gewone suiker
• is niet beter dan suiker

Sorbitol: E421
• komt voor in vruchten en groenten
• is half zo zoet als suiker
• levert 4 kcal/gram (evenveel als suiker)
• wordt traag opgenomen in de darm waardoor er diarree kan ontstaan bij overmatig gebruik (meer dan 30 g per dag).

Deze zoetstoffen hebben weinig voordelen vergeleken met het gebruik van suiker.
Bij gebruik van meer dan 20 gram van deze zoetstoffen kan diarree en een winderig gevoel in de darmen optreden. Daar om bevelen we ze niet aan als vervangmiddel voor suiker.

Maltitol: E965
• wordt gebruikt door de industrie in koekjes, chocolade, suikervrije snoepjes en gebak
• is bijna even zoet als suiker
• levert 2,4 kcal/gram
• kan laxerend werken en maagdarmklachten veroorzaken (gasvorming), daarom is de dagelijkse limiet voor volwassenen op 10 gram/dag en voor kinderen op 5 gram/dag vastgesteld.

Tagatesse: heeft geen E nummer maar is een ingrediënt
• wordt gewonnen uit het natuurlijk melksuiker (lactose)
• is 100% lactosevrij
• is even zoet als suiker
• levert 1,5 kcal/gram
• is kook- en bakbestendig
• wordt gebruikt door de industrie in koekjes, chocolade, zoet broodbeleg

Stevioside: E960
• wordt gewonnen uit het blad van de stevia-plant
• is 200 tot 300 maal zoeter dan suiker
• levert 0,0001 kcal/gram, dus verwaarloosbaar
• heeft geen laxerende effect
• wordt gebruikt door de industrie in chocolade, frisdranken, ketchup, frietsauzen

KUNSTMATIGE ZOETMIDDELEN
Aspartaam: E951
• bestaat uit asparaginezuur en phenylalanine. Dit zijn aminozuren, bouwstoffen van eiwitten. Daardoor zijn ze niet schadelijk voor de gezondheid.
• is 200 maal zoeter dan suiker
• levert 4 kcal/gram, maar gezien de hoge zoetkracht moet er maar een kleine hoeveelheid gebruikt worden waardoor de calorieën verwaarloosbaar zijn
• mag maximaal tot 120 °C verhit worden en is daardoor niet bak- en niet kookbestendig

Saccharine: E954
• is 500 maal zoeter dan suiker
• levert geen calorieën
• wordt toch beschouwd als bak- en kookbestendig. Bij langdurig koken verliest saccharine een deel van zijn zoetkracht
• geeft een bittere metaalsmaak bij overmatig gebruik

Cyclamaat: E952
• is 30 maal zoeter dan suiker
• levert geen calorieën
• is kook- en bakbestendig
• geeft geen bittere metaalsmaak zoals bij saccharine
• wordt vaak in combinatie met saccharine gebruikt

Acesulfaam-K: E950
• is 130 tot 200 maal zoeter dan suiker
• levert geen calorieën
• kan een nasmaak geven bij te hoge dosissen
• is kook- en bakbestendig
• wordt vaak in combinatie met aspartaam gebruikt

Combinatie aspartaam en acesulfaam-K
•is kook- en bakbestendig

Sucralose: E955
• wordt gewonnen uit suiker
• is 500 tot 600 maal zoeter dan suiker
• levert geen calorieën
• wordt gebruikt door de industrie in algemene voedingswaren en dranken
• is kook- en bakbestendig

Deze kunstmatige zoetmiddelen hebben een ADI-waarde (Aanvaardbare Dagelijkse Inname). Deze waarde bepaalt de maximale hoeveelheid die dagelijks gebruikt mag worden.
Zoetmiddel ADI
Aspartaam 40 mg/kg lichaamsgewicht
Saccharine 2,5 mg/kg lichaamsgewicht
Cyclamaat 11 mg/kg lichaamsgewicht
acesulfaam-K 9 mg/kg lichaamsgewicht
sorbitol 40 g
sucralose 15 mg/kg lichaamsgewicht

Noot: of een kunstmatige zoetstof wel of niet schadelijk is voor je gezondheid is een discussie die al lang duurt en nog lang zal duren. Wetenschappelijk bewezen is het nog steeds niet dat het slecht voor je is. Er komen wel steeds meer onderzoeken die het tegendeel bewijzen. De WHO heeft aspartaam als niet gevaarlijk betiteld. Dit kun je allemaal nalezen op internet.
Als je gezonde verse voeding neemt van biologische oorsprong, zonder allerlei toevoegingen, dan passen kunstmatige zoetstoffen niet in je eetpatroon. Let je nergens op en denk je ach het zal wel meevallen, en heb je geen klachten, dan neem je deze wel. We hoeven niet een eindeloze discussie aan te gaan wat slecht is voor je gezondheid. Dit weten de meeste mensen wel.

Neem de volgende uitdaging eens aan:
Probeer 30 dagen te eten zonder (slechte) E-nummers en andere additieven in je voeding.
Kijk daarna eens hoe je je voelt, zijn klachten verminderd, slaap je beter, ben je niet meer zo moe, geen hoofdpijn meer, kortom als je verbetering merkt in je gezondheid dan weet je dat je (slechte) E-nummers maar beter kan vermijden.

Ik ben zelf een fan van Tagatesse, te koop bij sommige supermarkten. Het smaakt goed, bakt fijn en heeft geen invloed op mijn bloedsuikerspiegel. De extra koolhydraten neem ik voor lief, aangezien ik het zelden gebruik en suikervrij door het leven ga. Ik vind Stevia in welke vorm dan ook, niet te eten. Ik proef alleen maar bitter.

Er komen nog meer artikelen over zoetmiddelen in de toekomst en dit artikel wordt verder uitgebreid met informatie.

Print Friendly

Please rate this