Polyolen (suikeralcoholen) tellen of niet? 4.6/5 (5)

Polyolen (of te wel suikeralcoholen) wel of niet mee tellen?

Je hebt er vast wel eens van gehoord in berichten of artikelen: polyolen
Wat zijn dat nu?
Polyolen (suikeralcoholen ) zijn alle zoetstoffen die eindigen op -tol (maltitol, xylitol etc.) + glycerine.
Polyolen zijn zoetstoffen die ongeveer even zoet zijn als suiker en dus evenveel calorieën leveren. Polyolen zijn ook koolhydraten. Voor polyolen bestaan richtlijnen voor een maximale dagelijkse hoeveelheid, omdat je anders maagdarmklachten kunt krijgen zoals winderigheid en diarree.

Wat doen ze in je lichaam?
Het zijn koolhydraten, dus ze gedragen zich als koolhydraten in je lichaam.
Als een koolhydraat metaboliet is (er ontstaat een eindproduct door de stofwisseling) , moet deze geteld worden.
Er is geen unieke eigenschap voor alcoholsuiker of glycerine wat het onverteerbaar maakt (zoals vezels) of niet-metaboliet in het lichaam . Ze mogen misschien de bloedsuiker niet beïnvloeden, maar ze zijn metaboliet . Je kunt de koolhydraten niet uitsluiten want ze zijn er en ze metaboliseren.

Waar komt het verhaal vandaan dat je ze niet mee hoeft te tellen?
Het Atkins dieet is bekend sinds de jaren 70. Met de jaren zijn veel veranderingen voorbij gekomen – meer groenten, meer salades, veranderingen in kunstmatige zoetstof mogelijkheden, een limiet aan cafeïne, etc. – alles voor verbetering.
Eén grote verandering, lijkt de slechtste te zijn. Dat is de introductie van alcoholsuiker als “geaccepteerd” en “af te trekken” van het totaal aantal koolhydraten.

Hoe dan ook, gedurende de inductieperiode van Atkins, deze producten niet gebruiken en/of deze compleet aftrekken afgezonderd van de vezels, is wat we aanraden om het grootste potentiële resultaat af vallen in de eerste 2 weken te bereiken.
Het is gedurende je eerste 2 weken dat je je maatstaf stelt in de vaardigheid of capaciteit om gewicht te verliezen. Dit is je koolhydraten tolerantie/resistentie.
Het gebruiken van polyolen laat je gewichtsverlies beduidend verminderen (of je prestaties compleet stilstaan) zodat je geen juiste maatstaf hebt voor je “resistentie” om gewicht te verliezen.
Zonder het te weten ,want je gebruikt polyolen in je dagelijkse voedselinname ,zou je wel eens veel minder gewicht kunnen verliezen dan je daadwerkelijk zou kunnen, als je niet dit soort producten tot je neemt. Wellicht denk je zelfs ,dankzij de magere resultaten , dat je meer resistent bent dan je in werkelijkheid bent om gewicht te verliezen.

Wat zegt Atkins’ Nutritionals over het gebruik van polyolen, die ze eerder verboden om te gebruiken?
Allereerst, in 2002, Atkins heeft een groeiende productielijn van producten , evenals een aantal andere fabrikanten in de markt die alcoholsuiker en glycerine gebruiken.
Voor het einde van 2002 was er ook een onderzoek speciaal gericht op Atkins en het verliezen van gewicht met resultaten die in deze zomer gepubliceerd zouden moeten worden, resultaten die Atkins gebruikers en anderen een positief beeld moeten geven.
Stel je voor, de potentie van deze producten met meer mensen die aandacht schenken aan laag-koolhydraat eten en uiteindelijk inkopen met het idee dat gelimiteerd suiker/meelproducten resulteert in gewichtsverlies?

In de 1998 versie van het boek, Dr. Atkins’ Nieuwe Dieet revolutie, wordt gesteld:
“Zoetmiddelen zoals sorbitol, manitol en andere hexitols (alcoholsuikers) zijn niet toegestaan, evenals ieder andere natuurlijke zoetmakers die eindigen op de letters -ose, zoals maltose, fructose, etc.”
En in de 2002 versie was dit verwijderd en is de aanbeveling: Ondanks dat het belangrijk is dat je primair, niet kant-en-klaar voedsel eet, zijn sommige kant-en-klare voedingsmiddelen met lage koolhydraten wel eens handig wanneer je geen toegestaan voedsel voor handen hebt, de tijd niet kan vinden voor een maaltijd, of als je een snelle snack nodig hebt.
Steeds meer bedrijven produceren gezonde voedingsmiddelen die genuttigd mogen worden tijdens de introductiefase van Atkins.
Waar eerder dan 2002 Atkins’ restricties toelegde bij het gebruik van al deze ingrediënten in de inductie , zijn ze nu toegestaan in de 2002 revisie van het boek.

Er was geen enkel nieuw onderzoek gedaan naar de eigenschappen waaruit ze konden concluderen dat de voorgaande stelling verkeerd was.
De enige verandering is dat Atkins’ Nutritionals en andere bedrijven (Zoals EAS, Think Thin, etc.) groeiend waren in productielijnen met gecontroleerde koolhydraten.
Tegelijkertijd zat de FDA (Food and Drug Administration – voedingsbureau van de Amerikaanse overheid, red.) klem op het vermelden van gegevens op het groeiende aantal producten van de lage koolhydraten industrie , want ze vermeldde geen koolhydraten op hun producten zoals alcoholsuiker, manitol of glycerine – De FDA beval dat de koolhydraten moesten worden vermeld op de producten als ze erin zitten.
Met de verplichte vereiste dat deze bedrijven dus de koolhydraten voor glycerine en alcoholsuiker moesten vermelden , dus kwam er een nieuwe verklaring waarom we deze niet hoeven te tellen. Dat het toegestaan is om ze af te trekken omdat ze geen invloed hebben op de bloedsuikerspiegel.

Hebben polyolen werkelijk geen invloed op je bloedsuiker spiegel?
De logica om de koolhydraten in polyolen te negeren houdt geen stand.
Ons was verteld dat deze ingrediënten geen beduidende invloed hadden op bloedsuiker — dus wat?

Evenmin van invloed zijn de koolhydraten in groene groenten, noten, zaden, wratmeloen, etc… de koolhydraten van al deze producten moeten wel geteld worden, dus waarom niet de koolhydraten in andere producten?
Hebben deze magische eigenschappen, zoals geen calorieën? Nee. Gaan ze door ons lichaam zoals vezels? Nee. Worden ze niet gebruikt voor energie? Nee. Worden ze niet omgezet in een vorm van glucose? Nee.

Invloed op de bloedsuikerspiegel is NIET hoe we besloten hebben om een koolhydraat wel of niet te tellen. Een lage invloed op bloedsuiker is wat de laag glyclemische index en laag glyclemische belasting doen — maar de koolhydraten tellen nog steeds mee!
Alles omvattend zijn de geproduceerde producten “gecontroleerde” lage koolhydraat producten.
Dat wat ze aanbieden is een unieke smaak zonder dat die van invloed is op de bloedsuikerspiegel (bij de meeste mensen) — maar ze hebben koolhydraten in zich — en de fabrikanten hebben een rookgordijn opgeworpen om te proberen ons te overtuigen dat ze er niet toe doen, ook als andere producten met weinig koolhydraten wel geteld moeten worden!

Als een koolhydraat Metaboliet is, moet deze geteld worden.
Er is geen unieke eigenschap voor alcoholsuiker of glycerine wat het onverteerbaar maakt of niet-metaboliet in het lichaam – Ze mogen misschien de bloedsuiker niet beïnvloeden, maar ze zijn metaboliet – je kunt de koolhydraten niet uitsluiten want ze zijn er en ze metaboliseren.
Veel van de proteïne- en maaltijdrepen hebben meer dan 20 gram koolhydraten wanneer je wel de alcoholsuiker en glycerine telt en typisch ook 200-240 calorieën. Ze hebben ook 1 tot 2 gram vezels, uitgezonderd 18 gram koolhydraten waarvan verteld wordt dat je ze moet negeren, voor het gemak? Voor een maaltijdvervanging? Omdat ze de bloedsuikerspiegel niet beïnvloeden? Maakt dat wat uit als je er echt goed over nadenkt?
Wanneer je daarvoor in de plaats kiest voor een 1/2 kop kanteloep/wratmeloen, zou je dan niet de 6 gram koolhydraten tellen die dit bevat? Waarom? Ze zijn er wel! Ze zullen niet je bloedsuiker in een opwaartse spiraal brengen, maar je telt ze omdat ze er in inzitten!

Het is niet alleen in de eerste 2 weken van het Atkinsdieet dat je afvalprestaties verminderen of zelfs ophouden. Als je koolhydraat gevoelig bent dan val je met geen enkel dieet af als je deze producten gebruikt.

De keuze om de koolhydraten in deze producten te tellen is nog steeds je eigen keuze – maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Print Friendly

Please rate this

2 thoughts on “Polyolen (suikeralcoholen) tellen of niet?

  1. Duidelijk , bedankt. Misschien willen we ons wel in de maling laten nemen 🙂 Tja ze zijn lekker die repen van Atkins en nu in de aanbieding…
    Maar je hebt gelijk en ik koop ze niet!

    1. Beter, ondanks dat sommige wel erg lekker zijn. Voor hoge nood ( af en toe) mag je ze zeker gebruiken. Een in je tas als er echt geen alternatieven zijn is beter dan iets eten dat er helemaal niet in past. Keuze uit 2 “slechte”, dan wint de reep.