Bloemkool rijst, hoe maak je dit ? 4.71/5 (7)

Hoe maak je nu koolhydraatarme bloemkool rijst?

Bloemkool is niet alleen een perfecte vervanger voor aardappelen en rijst, het is ook ideaal om sauzen te verdikken zonder al te veel koolhydraten toe te voegen of een bodem voor een pizza te maken. Als je een gezonde koolhydraatarme levensstijl volgt dan is het handig om altijd bloemkool rijst in de koelkast te hebben liggen.

bloemkool-slank4u2

Bloemkool wordt veel gebruikt in koolhydraatarme recepten. Als je het op de juiste manier maakt dan is er geen verschil met echte rijst.

Hoe maak je nu de bloemkool rijst?
– Verwijder de bladeren en het harde uiteinde van de bloemkool en snijd de bloemkool in stukken
– Was de bloemkool stukken en droog deze goed
– Als de bloemkool droog is kun je met een staafmixer of met een keukenmachine de bloemkool in stukken malen.
– Maal niet te fijn en niet te veel ineens door de puls knop te gebruiken, net zolang tot het op rijst lijkt. Te lang en het lijkt op puree.
– Kook de bloemkool rijst met de tips hier beneden of bewaar het 4 dagen in een luchtdichte doos in de koelkast.

Kooktips:
1. Stomen
Plaats de bloemkool rijst in een stoompan en kook ongeveer 5 a 7 minuten.

2.Magnetron
Plaats de bloemkool rijst in een magnetron bestendige kom en kook op middel-hoge stand 5 a 7 minuten. Je hebt geen water nodig! Breng op smaak met zout en peper indien gewenst.

3.Roosteren in een pan
Je kunt de “rijst” kort aanbakken in een pan met kokosolie/ghee of roomboter en dan direct verwerken in je gerecht.

4.Oven
Verwarm de oven voor op 200 C. Spreid de bloemkool rijst uit over een bakplaat bekleed met bakpapier of een siliconensheet. Het duurt ongeveer 12 a 15 minuten met 2 a 3 keer omscheppen.

Nog een handige methode is om je bloemkoolrijst te maken in een blender. Je voegt dan water toe en laat dit uitlekken.

Leuk filmpje hoe je heel erg makkelijk bloemkool rijst maakt

Je kunt de “rijst” afgesloten 4 dagen in de koelkast bewaren.

Print Friendly

Please rate this