Koolhydraatarme bindmiddelen 5/5 (3)

Koolhydraatarme bindmiddelen

Heel vaak komen er vragen over hoe je nu je soep of saus moet binden, want immers bloem, maïzena en andere bindmiddelen op basis van tarwe mogen we niet gebruiken.

Op de eerste plaats denk ik dat je door deze veranderde levensstijl eetgewoontes ontwikkelt die niet om bindmiddelen vragen. Echter ik kan me voorstellen dat er gerechten zijn die je koolhydraatarm wilt (na)maken en dan moet er wel een bindmiddel aan te pas komen. Je hebt dan verschillende keuzes. Wil je b.v. ei-vrij of lactosevrij dan gebruik je johannesbroodpitmeel of arrowroot, zo is er voor elk budget of eetvoorkeur wel iets te vinden wat je kunt gebruiken.

Diverse bindmiddelen
De simpelste en goedkoopste oplossing is een geklopt ei. Zolang je het gerecht hierna niet meer laten koken en niet boven de 70 graden laat uitkomen, krijg je hierdoor een gladde saus. Verhitting zorgt voor stolling van het ei en dus harde stukjes.

Een klontje koude boter door de jus roeren geeft ook binding, daarna ook niet meer verhitten of laten koken, want dan is het effect weg.

Een product zoals roomkaas is ideaal. Je kunt ook de versies gebruiken met kruiden. Slagroom, crème fraiche en zure room binden ook tot op bepaalde hoogte. Ook hier niet meer laten koken.

Geraspte kaas door een saus en laten smelten onder voortdurend roeren zorgt ook voor een dikke saus of dikkere binding. Als je een neutraal smakende kaas neemt, proef je niet eens dat er kaas in zit.

Voor soepen is een velouté ideaal. Je klopt 3 eidooiers en 1 dl slagroom tot een geheel en schenkt het onder voortdurend roeren in 1 ½ liter soep. Ook hier geldt, niet meer laten koken en niet boven de 70 graden uitkomen.

Chiazaad en lijnzaad gemalen
, binden ook sauzen en soepen, maar daar gebruik je al snel te veel van zodat het papperig wordt. Ze hebben hetzelfde effect als een ei.

Wil je even snel iets binden en heb je het toevallig in huis dan is johannesbroodpitmeel en arrowroot een mooi bindmiddel met verwaarloosbare koolhydraten.

Je hebt verschillende soorten johannesbroodpitmeel en niet alles soorten zijn koolhydraatarm.
Johannesbroodpitmeel is een wit tot geelwit, haast reukloos poeder dat wordt verkregen door het malen van kiemende zaden van de johannesbroodboom. Het wordt als verdikkingsmiddel gebruikt in de voedingsindustrie. Een veelgebruikte toepassing is het indikken van babyvoeding met johannesbroodpitmeel om problemen met reflux (spugen) bij zuigelingen te voorkomen. Het johannesbroodpitmeel komt voor op de lijst van toegelaten voedingsadditieven van de Europese Unie met E-nummer E410.

Johannesbroodpitmeel is neutraal van smaak en kan je gebruiken als zwel- en verdikkingsmiddel in voedingsmiddelen. Je vindt het als verdikkingsmiddel in babyvoeding en in roomijs. Je kan johannesbroodpitmeel ook als vervangmiddel voor ei gebruiken of als rijsmiddel voor deeg in bakproducten.

Johannesbroodpitmeel is rijk aan eiwitten (60%) en is vrij van suiker en zetmeel. Door de rijkdom aan eiwitten en de afwezigheid van opneembare suikers is johannesbroodpitmeel geschikt voor diabetici. Johannesbroodpitmeel is glutenvrij waardoor het uitstekend past in een glutenvrij dieet. Het is ook geschikt voor kinderen.
Vegabin is gemaakt van johannesbroodpitmeel. Vegabin is in ieder geval bij de Jumbo te koop.

Daarnaast heb je nog arrowroot.
Arrowroot of pijlwortel is een grote, overblijvende plant uit het geslacht Maranta en wordt in regenwouden gevonden. Arrowroot is ook de naam van het makkelijk verteerbare zetmeel uit de wortelstokken.
Arrowroot is in het verleden de handel vaak vervalst door het goedkopere aardappelzetmeel en andere vergelijkbare substanties, zodat bij de aanschaf moet worden opgepast. De echte arrowroot is een licht wit poeder. Het voelt vast aan en klinkt als verse sneeuw wanneer dit in de handen wordt geperst. Het is reukloos als het droog is, maar het verspreidt een zwakke eigenaardige geur als het met kokend water wordt vermengd. Tijdens het koken vormt het een perfecte gelei met een erg gladde consistentie in tegenstelling tot vervalste artikelen met aardappelzetmeel en vergelijkbare zetmelen met een lagere waarde, die grotere stukken bevatten. De meeste zetmeel, die als arrowroot wordt verkocht is in werkelijkheid cassavemeel, dat niet dezelfde geleivormende eigenschappen en voedingswaarde heeft. Kudzu-meel wordt ook vaak als arrowroot verkocht.
Je kunt een koolhydraatrijke versie kopen, maar bij de natuurwinkels of de Tuinen heb je het ook in een koolhydraatarme versie. Koolhydraatrijk is bv van het merk Nutricia, Jacob Hooy bevat bv stukken minder koolhydraten.
Je gebruikt maar erg weinig van het poeder, het speciale maatschepje die erbij wordt geleverd is maar 1 gr en dat is vaak al ruim voldoende om een dikkere substantie te verkrijgen.

Je ziet dat er best wat koolhydraatarme alternatieven zijn voor het binden van sauzen en soepen. Het hoeft niet duur te zijn en zeker niet koolhydraatrijk zoals maizena of bloem. Kijk vooral goed op de verpakkingen, sommige producten die niet volledig arrowroot of johannesbroodpitmeel bevatten zijn veel hoger in koolhydraten door de toevoegingen en dat is dan weer niet echt nodig bij deze producten.

Heb je zelf nog andere alternatieven voor het binden, laat het dan even weten. Dan zet ik deze t.z.t. in dit artikel erbij.

Print Friendly

Please rate this