Hoeveel koolhydraten mag je nu per dag met een koolhydraatarm dieet? 3/5 (2)

Hoeveel koolhydraten mag je per dag eten om in ketose te blijven?

In een eerder artikel “Alles wat je wil weten over ketose, keto-adaptie en keto-sticks!” , heb ik beschreven wat ketose is en waarom het belangrijk is om in ketose te zijn en te blijven om af te vallen.

Je metabolisme moet omschakelen naar een vetverbranding en gaat vet als brandstof gebruiken zodra het is ketose is. Je kunt heel algemeen stellen dat het aantal koolhydraten om in ketose te raken tussen de 20 en 110 gram koolhydraten per dag ligt. Zeldzame gevallen zijn bekend dat je in ketose raakt en blijft als je meer dan 100 gram koolhydraten per dag neemt.
Heel veel mensen, die ervaring hebben met ketose, claimen dat ze ketose bereikt hebben met 20-50 gram koolhydraten per dag. De meeste mensen starten met 20-30 gram koolhydraten per dag en dit zou jij ook kunnen doen. Je kunt de hoeveelheid koolhydraten altijd ophogen of verlagen, al naar gelang hoe je lichaam reageert.

Er zijn 2 manieren om uit te vinden wat jou ideale koolhydraten inname is:
– Laag tot hoog methode
Je start met een laag niveau aan koolhydraten zodat je snel in ketose komt (het minimum is 20 gram per dag). Als je ketose bemerkt na 2 tot 3 dagen, kun je koolhydraten gaan toevoegen met 5 gram koolhydraten per week en verder opbouwen. Totdat je merkt dat je niet meer in ketose bent. Hiervoor moet je dus wel ketosticks gebruiken. Deze methode is meestal de snelste en meest betrouwbare methode om je koolhydraten limiet te bepalen. Het is de eerste paar dagen echt moeilijk om af te kicken omdat je van de een op de andere dag bijna alle koolhydraten laat staan. Maar dit is de beste methode en ook de moeite waard en geeft de beste resultaten. Deze methode adviseer ik om mee te starten.
– Hoog tot laag methode
Als je er van uit gaat dat je niet in ketose bent, start je vanuit een vrij hoog niveau in koolhydraten ( 50 gram) en ga je met 5 gram per week afbouwen, totdat je merkt dat je in ketose raakt. Ook dit doe je met ketosticks. Deze methode is minder moeilijk , maar raad ik niet aan. De reden is dat je een lange tijd uit ketose bent en het lang duurt voor je echt in ketose bent.

Als je geen ketonen meet dan wees geduldig. Het duurt vaak 2 tot 3 dagen voor je glycogeen voorraad is opgebruikt. Dus verwacht niet na een dag koolhydraatarm dat je in ketose bent. Het kan soms wel een week duren.
Weet dat ketose een indicatie is dat je lichaam vet als brandstof gaat gebruiken, maar dat je ook gewicht kan verliezen zonder dat je in ketose bent.
Een dieet dat hoog in vet is, met een redelijk portie proteine en laag in koolhydraten, is van nature erg verzadigend en zorgt ervoor dat je minder honger hebt en hierdoor verlies je ook gewicht.

Waarom moet je je bedenken voor je een Zero-carb dieet begint?
Er is totaal geen reden om geen koolhydraten te eten anders dan een therapeutisch voorgeschreven dieet.
De meeste mensen ervaren al de grote gezondheidsvoordelen en vetverlies van een koolhydraatarm dieet met 20 tot 30 gram (zelfs 50 gram) koolhydraten per dag.

Onthoudt dat meer ketonen je niet helpen om meer gewicht te verliezen.
Je moet alleen jouw optimale niveau vinden aan koolhydraten waarmee jij je goed voelt en waarmee je geen honger hebt en afvalt.

Hoe zit het nu met schildklier problemen die je bij een koolhydraatarm dieet zou krijgen?
Het is een wijdverbreid misverstand dat een koolhydraatarm dieet een trage schildklier zou veroorzaken. Koolhydraatarme diëten kunnen er voor zorgen dat de hormoonlevels iets dalen, maar zijn geen indicatie van een schildklier ziekte. Daar en tegen is bij calorie beperking een veel grotere kans op schildklier problemen, zeker als dit een lange tijd wordt gedaan.

De ervaring van mensen met hypothyreoïdie (Hashimoto) bevestigd dat een koolhydraatarm dieet de ziekte niet erger maakt. Juist het tegenover gestelde is waar. De schildklier functie verbeterd. Dit wil niet zeggen dat je geen medicatie meer zou moeten nemen, maar de bloedwaarde wordt beter en je voelt je beter.
Dit wil ook niet zeggen dat koolhydraatarm hypothyreoïdie kan omkeren zoals bv bij diabetes 2, maar als je deze levenswijze omarmt dan is dit op de lange termijn wellicht een dusdanige verbetering dat je met minder of zelfs geen medicijnen door het leven kunt. Het is in ieder geval de moeite van het proberen waard.

Geen enkel dieetplan past iedereen.
Niet iedereen heeft baat bij het volgen van een koolhydraatarm dieet. Er is niet voldoende bewijs en onderzoek beschikbaar dat een erg laag koolhydraatarm dieet (minder dan 20 gr koolhydraten per dag) goed is voor diegene met bestaande schildklier en bijnier problemen.

Dr. Broda Barnes, spendeerde meer dan 50 jaar aan schildklier onderzoek en stelt in zijn boek “Hypothyroidism: The Unsuspected Illness” , dat het minimum aan koolhydraten inname voor mensen met hypothyreoïdie niet lager dan 30 gr koolhydraten per dag mag zijn.

Jarenlang lijnen met een calorie beperkt dieet kan dus voor omstandigheden in je lichaam zorgen dat je slecht of moeizaam afvalt met een koolhydraatarm dieet. Dit is dus niet voor iedereen van toepassing, want er zijn veel mensen die de verkeerde voedingsmiddelen nemen waardoor ze niet afvallen. Dus denk niet meteen dat je een schildklier probleem hebt als je niet afvalt met dit dieet.
Lees eerst Help: ik val niet af voor tips en trucs als het afvallen niet lukt.

Het gaat erom bij hypothyreoïdie dat je je ideale koolhydraten grens snel op zoekt en neemt waar je je goed bij voelt en waar je nog van af valt. Dat kan 30 gr zijn maar ook 50 gr. Minder koolhydraten eten wil niet zeggen dat dit helpt bij jou om je beter te voelen, vaak voel je je slechter als je minder koolhydraten neemt.

Zoals al eerder benoemd in dit artikel, maar ook in “Alles wat je wil weten over ketose, keto-adaptie en keto-sticks!” . hoef je niet perse in ketose te zijn om af te vallen of om op een gezond gewicht te blijven. De hoofdreden dat je gewicht verliest met een koolhydraatarm dieet is dat deze levenswijze ervoor zorgt dat je natuurlijk honger gevoel gereguleerd wordt.

Print Friendly

Please rate this