Hoe zit het nu met zuivel en kha afvallen? 4/5 (2)

Hoe zit het nu met zuivel en kha afvallen?

Er is veel discussie over de vraag of zuivel wel of niet goed voor ons is. Sommige mensen geloven dat het tegennatuurlijk is om zuivel te eten. Zij beargumenteren dat melk alleen bedoeld is voor baby’s — en dat koeienmelk al helemaal niet thuis hoort in ons menselijke winkelwagentje.
Wij mensen eten echter al duizenden jaren zuivelproducten. De gelukkigen onder ons hebben een lichaam dat daar volledig op is aangepast. Hun genen zijn zo geëvolueerd dat het lichaam zuivel goed kan verwerken. Maar ondanks die genetische evolutie is ongeveer driekwart van de wereldbevolking lactose-intolerant. Vooral bij mensen in Afrika, Zuid-Amerika en (delen) van Azië komt dat veel voor. Reden om in deze blog eens verder in de zuivelkwestie te duiken.

Sommige mensen merken dat ze niet goed reageren op zuivel. Dit zijn de drie belangrijkste redenen:
Lactose-intolerantie
Caseïne-intolerantie
Een onbalans in de darmflora

Lactose is een melksuiker die in melk en zuivelproducten zit. Lactose-intolerantie is een lichamelijke conditie die verhindert dat het lichaam lactose gemakkelijk kan verteren. Dat is dus iets anders dan een lactose-allergie.
Bij lactose-intolerantie produceert de dunne darm te weinig lactase, een enzym dat in staat is om de melksuikers af te breken. Bij sommige mensen produceert de dunne darm wél genoeg lactase, maar is het lichaam toch niet in staat om caseïne te verwerken. De symptomen voor caseïne-intolerantie en lactose-intolerantie zijn trouwens vergelijkbaar.
Een onbalans in de darmflora kan ook een oorzaak zijn. SIBO (‘Small Intestine Bacterial Overgrowth’), coeliakie (waarbij je geen gluten verdraagt), of PDS (prikkelbaredarmsyndroom) manifesteren zich op een vergelijkbare manier.

Hoe weet je of je lichaam niet goed reageert op zuivel?
Als alle of de meeste van de onderstaande klachten bij jou van toepassing zijn, is het verstandig om te overwegen je zuivelconsumptie te verminderen of zuivel zelfs helemaal te vermijden.
– Huidklachten zoals netelroos, uitslag en zwellingen.
– Maag-darmproblemen zoals een opgeblazen gevoel, diarree, constipatie en winderigheid.
– Gewichtstoename.
– Ademhalingsproblemen, een ‘piepende’ adem of astma.
– Een stijging in je insuline- en bloedsuikerniveau.
– Vermoeidheid.
– Depressieve gevoelens en vele andere aandoeningen.
Je kunt natuurlijk een maand lang proberen je zuivelinname te beperken, zodat je ontdekt welk effect dat heeft. Je zult merken dat je bij speciale gelegenheden wel wat zuivel kunt eten, zonder daarvan vervelende bij-effecten te ervaren.

Gewichtsverlies
Als je lactose-intolerant bent, zul je merken dat je gezondheid er met stappen op vooruit gaat als je de zuivel laat staan. Ook is er een grote kans dat je gewichtsverlies toeneemt.
Het lijkt erop dat lactose een insulinerespons oproept. Dat betekent dat je geen vet zult verbranden, zelfs als het om een gematigde hoeveelheid zuivel gaat. Ben je lactose-intolerant? Zie zuivel dan als een uitzondering, als een traktatie. Je kunt probiotica overwegen om je maag-darmflora een beetje te ondersteunen. Want dat is altijd het beste advies: luister naar je lichaam, ontdek wat wel en niet voor jou werkt.

Alternatieven
Geiten- en kamelenmelk producten
Geitenmelk en kamelenmelk producten zijn goede vervangers van koemelkproducten. Geitenmelk bevat minder lactose en is veel milder voor je lichaam. De meeste mensen die hun koemelkconsumptie hierdoor vervangen, merken dat hun klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon!

Tegenwoordig zijn er steeds meer geitenmelk producten te verkrijgen zodat je niet gedoemd bent om nooit meer kaas te eten of te gebruiken in gerechten.
Ook lactosevrije producten zijn sinds kort op de markt, zoals yoghurt.

Ayran is een Turkse koude drank op basis van geitenmelk yoghurt, zout en water.
In alle Turkstalige landen wordt ayran genuttigd. Daar het drankje, gemaakt van gegiste geitenmelk, ook in Mongolië wordt gedronken onder de naam “airag” is het aannemelijk dat de drank in Centraal-Azië is ontstaan, het oorspronkelijke woongebied van de Turkse en Mongoolse nomaden. Airag is licht mousserend en heeft een yoghurtsmaak. Ayran wordt ook veel gedronken in het Midden-Oosten en Europa. In Bulgarije wordt deze drank gemaakt van Bulgaarse yoghurt, aangelengd met water. De smaak lijkt op die van karnemelk. Vergelijkbare dranken in andere landen zijn lassi in India en doogh in Iran.
Ayran wordt samengesteld uit een deel Turkse yoghurt, drie delen water en een beetje zout. De commercieel vervaardigde versie bevat meestal deze basis hoewel er ook varianten verkocht worden met citroensap, peper, basilicum, muntblad of toegevoegde room. De drank wordt koel geserveerd, eventueel worden er ijsblokjes toegevoegd. Buiten Turkije is fabrieksmatige ayran te verkrijgen in Turkse speciaalzaken of supermarkten.

Gefermenteerde zuivelproducten
Kefir (een dikke, gefermenteerde melkhoudende drank) is prima als je niet heel erg lactose-intolerant bent. Dit kan je heel makkelijk zelf thuis maken, je hebt alleen wat kefirkorrels nodig, een pot, een theedoek en natuurlijk je melk. Laat het een nachtje staan en je hebt een rijke, smakelijke drinkyoghurt waarin de lactose al is afgebroken, zodat je lichaam dat niet meer hoeft te doen! Een andere heerlijke optie is huisgemaakte yoghurt van rauwe melk.
De suiker die je gebruikt bij het maken van kefir wordt voor een goot deel verbruikt door de bacteriën. Er bestaat ook water kefir die je zonder suiker of met heel weinig suiker kunt maken.

Hoe zit het dan met soja yoghurt?
Sojayoghurt is niet gefermenteerd en hierdoor niet goed voor je lichaam.
Alpro is gefermenteerd op BASIS van soja die NIET is gefermenteerd. Middels een gangbaar proces worden suikers omgezet in melkzuren dankzij toegevoegde melkzuurbacteriën. Het bevat niet specifiek minder suikers.
Gefermenteerde sojadrank is vrij moeilijk verkrijgbaar. Dit omdat het productieproces vrij prijzig is. In de bio winkel vind je een aantal varianten, die wel wat duurder zijn dan de reguliere sojadranken. Je kunt ook zelf biologische sojabonen fermenteren, maar dit is nogal een werkje.

Keuze
In de loop der jaren heb ik de ervaring opgedaan dat 80 tot 90% van de mensen die een koolhydraatarm dieet volgen niet afvallen met het gebruik van Griekse yoghurt.
Je kunt je afvragen of het aan de yoghurt ligt of aan de hoeveelheid en de bijproducten.
100 ml Griekse yoghurt bevat tussen de 4 en 5 gr koolhydraten en dat zijn dan alleen de lactose suikers.
Neem je 150 gram Griekse yoghurt, een handvol blauwe bessen (11 kh per 100 gr) en wat noten, dan zit je al snel op ruim 10 gr koolhydraten voor deze maaltijd. Dit is best wel veel en heeft zeker impact op je bloedsuikergehalte. Ben je gevoelig voor koolhydraten, dan is dit geen goede maaltijd. Ben je niet gevoelig voor koolhydraten dan val je hier wel mee af.
Mijn advies is om een alternatief te zoeken voor dit ontbijt in de vorm van lactosevrije yoghurt of de hoeveelheid Griekse yoghurt te beperken (max 100 ml) en een paar aardbeien en bv wat lijnzaad of andere zaden. Zo reduceer je al meer dan de helft van de koolhydraten en kun je een paar keer per week toch genieten van een andere smaak.

Een betere keuze is de keuze van kokosroom/melk (blik, pakje)
Niet alleen bevat het de juiste vetten, maar is zeker koolhydraatarm.
Je kunt heerlijke smoothies maken hiermee en dit is een mooi alternatief voor de gangbare Griekse yoghurt.
Kijk eens naar de volgende recepten: Koolhydraatarme bessen (roodfruit) smoothie, Chocolade Bessen Smoothie, Avocado Gazpacho Smoothie, Pompoen smoothie. Ze zullen je zeker bevallen en passen beter in deze levenswijze.

Luister naar je lichaam
Om een lang verhaal kort te maken: er zijn een heleboel lekkere en gezonde alternatieven voor zuivelproducten van koemelk. Als jij klachten hebt die aan lactose-intolerantie te relateren zijn, is het een goed idee om die koemelk eens te laten staan en iets anders te proberen. Luister naar je lichaam, dat is de beste manier om de klachten kwijt te raken en je lichter en gezonder te voelen dan ooit.
Val je niet af met het gebruik van zuivelproducten probeer dan eens een week zonder of stap over op alternatieven.

Bronnen:
GEFERMENTEERDE ALPRO PRODUCTEN
Realmeal Revolution
Ayran

Print Friendly

Please rate this

2 thoughts on “Hoe zit het nu met zuivel en kha afvallen?

  1. Ik heb het niet specifiek benoemd, maar samengevat in deze 2 zinnen, aangezien er veel meer op de markt is : “Ook lactosevrije producten zijn sinds kort op de markt, zoals yoghurt” en “Om een lang verhaal kort te maken: er zijn een heleboel lekkere en gezonde alternatieven voor zuivelproducten van koemelk”
    Dit artikel ging over koemelk en lactose. In de voedingslijsten staan ook andere alternatieven.