Hoe stop je zoete trek – suikeraanvallen? 5/5 (1)

Hoe stop je zoete trek – suikeraanvallen


Ik denk dat iedereen er wel mee bekend is. Ineens heb enorme zin in iets zoets. Je weet dat je het niet mag als je met deze levensstijl wil afvallen, maar je kunt je gewoon niet bedwingen.
Daarom heb ik een lijst met tips gemaakt hoe je de zoete trek kunt stoppen, want ik weet hoe sterk het verlangen kan zijn. Het is enorm moeilijk om het verlangen te negeren, als je nergens anders meer aan kan denken.
Deze tips zijn nuttig als je net begint met deze levensstijl, omdat ze je helpen de hobbels glad te strijken die je tegenkomt op weg naar een betere levensstijl en gezondheid.
Zoete trek of suikeraanvallen , zoals de meeste verslavingen, zijn vaak het resultaat van een onstabiel chemisch proces in bloed en hersenen, en deze tips werken om de disbalans te corrigeren.

Snelle Oplossingen


• Neem 500 mg L-Glutamine. Dit natuurlijk werkend eiwitzuur werkt als een vervanger van glucose in de hersenen. Je hersenen kunnen L-glutamine verbranden in plaats van glucose als het niveau van glucose te laag is om te gebruiken als brandstof.
• Eet eiwitten. Kook een paar eitjes, maak een snelle salade met tonijn en mayonaise, maar ook sommige koolhydraatarme smoothies zijn perfect. De link naar de smoothies volgt.
• Ga een eindje wandelen. Dagelijks beweging verminderd de hoeveelheid neurotransmitters ( die dopamine heten) in je hersenen. Hoge niveaus van dopamine worden gelinkt aan een betere stemming en minder suikeraanvallen.
• Heb geduld. Een suikeraanval duurt maar ongeveer een uur. Probeer een activiteit te vinden die al je aandacht opeist zodat je de rest vergeet. Dit zorgt ervoor dat je alleen maar met die activiteit bezig bent en je afgeleid wordt. De suikeraanval gaat vanzelf over.
• Voor de lange termijn kun je supplementen nemen die de bloedsuiker in je lichaam controleren:
– Vitamine B complex
– Alpha Lipon Zuur
– Zink
– Vitamine E
– Chroom
Al deze supplementen zorgen ervoor dat je bloedsuiker stabiel blijft.

Hoe stop je nu definitief suikeraanvallen


Je herkent het vast wel uit je “vroegere” leven, maar wellicht heb je ondanks deze levensstijl er nog steeds last van. Je staat op in de ochtend en beloofd jezelf om vandaag niet te snoepen en je netjes aan je voeding te houden. Dat duurt dus een uur en dan begint de zoetaanval. Vroeger wist je eigenlijk niet beter, het ontbrak je aan de kennis. Je wist niet dat een “gezond” ontbijt hoog in koolhydraten zoals fruitsap en brood, ervoor zorgde dat je bloedsuiker torenhoog werd om vervolgens heel snel te dalen en dan weer te zorgen voor enorme trek in iets zoets.

Je kunt definitief afkomen van die zoet trek en suikeraanvallen. Je verlaagt permanent je dagelijkse koolhydraten inname.
Een hoog koolhydraten dieet is een zekere factor voor suikeraanvallen. Door veel koolhydraten te eten krijg je een bloedsuiker piek, die je lichaam prikkelt om veel insuline vrij te geven, wat ervoor zorgt dat je bloedsuiker weer peil snel daalt. Deze bloedsuiker dalingen ( beter bekend als reactieve hypolglycemie) zorgt ervoor dat je allerlei nare klachten krijgt zoals je niet lekker voelen, licht in het hoofd, trillerig, zwak en geïrriteerd.

De hoge koolhydraat inname activeert de suikeraanval, omdat je lichaam het bloedsuiker gehalte weer op een normaal peil wil brengen. Als je de inname van koolhydraten beperkt en verminderd, merk je na een poosje dat je bloedsuiker stabiel wordt en er geen snelle dalingen meer voorkomen. Hierdoor stoppen ook de suikeraanvallen.

Deze oplossing is niet tijdelijk, maar permanent. Als je weer begint met meer koolhydraten eten dan zullen de suikeraanvallen terug komen en moet je weer helemaal overnieuw beginnen.
Ervaar je de zoettrek, ook als je je koolhydraatinname al hebt verlaagt, dan eet je nog te veel koolhydraten. Je moet je inname dan nog meer verlagen.
Merk je na verloop van tijd dat je weer zoettrek krijgt als je al een poosje bezig bent, ga dan weer eens precies de koolhydraten tellen. Ongemerkt sluipt er wat onvoorzichtigheid in je inname als je een poosje bezig bent.

Nu snap je ook, waarom zondigen een heel slecht idee is als je koolhydraatarm wil afvallen.

Print Friendly

Please rate this

2 thoughts on “Hoe stop je zoete trek – suikeraanvallen?