Uit eten of eten bij vrienden 5/5 (1)

Uit eten of eten bij vrienden als je een koolhydraatarme levensstijl volgt.

Vaak hoor ik de vraag voorbij komen wat je kan eten als je uit gaat eten of eten afhaalt. Maar ook dat het erg lastig is als je wordt uitgenodigd voor een etentje bij vrienden of in een restaurant voor een feestelijk diner.
Hieronder wat richtlijnen en tips om het leven wat makkelijker te maken.

Restaurants
Meestal is dit niet een groot probleem. Je kunt altijd de saus apart vragen of weglaten, en de patat, gebakken aardappelen, rijst of pasta laten vervangen door een extra portie groenten of een salade. Vraag altijd extra boter erbij.
Voor gerechten zoals carpaccio, heldere bouillon, garnalen, vis en salades zonder dressing zijn eigenlijk altijd wel goed. Vraag de dressing er apart bij, want bv in een saladedressing zit altijd suiker. Je kunt je salade ook zelf aanmaken met de olie en azijn die op tafel staat, of neem gewoon een eigen klein potje mee met verantwoorde dressing.
De hoofdgerechten zullen ook niet zo’n probleem vormen, gegrilde en gebakken vis en vleessoorten te kust en te keur, behalve dan de sauzen, maar die kun je apart erbij vragen.
Wat wel erg moeilijk is in de restaurants, is dat je wordt bloot gesteld aan verleidingen.
De stokbrood met kruidenboter, de patatjes, de wijn en vooral het toetje.
Wees gewoon sterk en zorg dat jij voldoende en lekker eet met wat je mag. En onzinnig om dan te zeggen, je leeft maar een keer, dus lekker genieten en ook alles op eten wat er voorgeschoteld wordt. Genieten is nu precies wat je moet doen als je koolhydraatarm eet en leeft, want je mag zo veel lekkers en kan er ook alle kanten mee op. Waarom zou je dan voor een avond een week of 2 weken moeite en investering in jezelf weer overboord gooien met alle gevolgen van dien?

Fast Food
Kebab, kip, hamburger en frikandel zijn eigenlijk wel een redelijk alternatief, zonder het brood en de frietjes natuurlijk. En uiteraard de frisdrankjes. Mayonaise van de fietboer mag weer wel, de ketchup mag weer niet. Satesaus kun je beter helemaal mijden.
Een hamburger bij mcdonald is de minst slechte oplossing, een adana kebab of een kapsalon zonder friet zijn ook goede oplossingen. Pizza’s helaas, alleen de topping is oke, chinees wordt erg moeilijk omdat in alles zetmeel is verwerkt en de sauzen veelal met suiker zijn aangemaakt. Wokken is weer wel een goed alternatief of een barbeque restaurant, ook een prima optie. Er is best wel wat mogelijk, gewoon nadenken voor je iets besteld of in je mond steekt. Daarnaast heb je ook een app en kun je dingen ook opzoeken ter plekke.

Tip
* noten en kaas is goed “nood”eten als er geen andere opties voor handen zijn. Je kunt ze altijd in een bakje meenemen in je tas.
* als je gaat eten bij vrienden, vraag dan aan de gastvrouw of ze rekening met je wil houden. Als dat niet kan , vraag dan van te voren wat er op het menu staat, of stel voor om dan zelf iets klaar te maken en mee te nemen. Er is altijd wel een oplossing te bedenken.
* als je erg goed in ketose zit en je doet dit al langer, dan is het minder erg om eens een uitzondering te maken en iets te eten wat niet goed voor je is als je ergens bent uitgenodigd of gaat uit eten. Soms sta je wel eens stil voor langere periode en dan is het wel eens handig als je een maaltijd even licht over de scheef gaat om daarna weer bij start te begint. Maar niet iedereen kan dit hebben of hier tegen. Dus wees eerlijk tegen jezelf hierin.
* Als je niet zeker weet wat er wordt geserveerd, dan kun je altijd thuis iets verantwoord eten en zonder honger aan tafel gaan. Zo voorkom je zwakke momenten en voorkom je ook dat je meer eet van dingen die je eigenlijk niet mag.

Wees dus creatief, maar ook consequent voor jezelf. En eet nooit omdat het moet of stom staat.

Print Friendly

Please rate this