Alles wat je wil weten over psylliumvezels 5/5 (1)

Alles wat je wil weten over psylliumvezels

Psylliumvezels
Ook bekend onder de naam psylliumzaad of vlozaad

Psylliumvezels laten de ontlasting meer water opnemen. De ontlasting wordt zachter en zwelt wat op. Dit stimuleert de stoelgang.
Bij verstopping en bij aambeien door harde ontlasting.
Je merkt binnen 3 dagen dat de ontlasting op gang komt en dat de stoelgang minder pijnlijk is. Het kan enkele weken duren voordat aambeien weg zijn.
Gebruik 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Als je te weinig drinkt, gaan de psylliumvezels in de darm klonteren. Dan kan een gevaarlijke darmafsluiting ontstaan.
Neem het middel NIET vlak voor het slapen gaan in. Je hebt dan namelijk meer kans op darmafsluiting.
Meng de psylliumvezels met een groot glas water. Roer goed om en drink meteen op.
Je kunt het ook mengen met yoghurt. Maar drink dan een groot glas vocht erbij.
Je kunt een vol gevoel in de buik krijgen. Dit hoort erbij en gaat vanzelf over.
Sommige psyllium producten bevatten suiker. Vraag eventueel om een suikervrij product.

Wat doet psylliumzaad en waarbij gebruik ik het?
Psylliumzaad heeft een laxerende werking. Het wordt gebruikt bij verstopping (obstipatie) en aambeien, maar ook als je diarree hebt.

Wat zijn mogelijke bijwerkingen?
Behalve het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven.
De belangrijkste bijwerkingen zijn een onaangenaam gevoel in de bovenbuik en allergische reacties.

Soms
Je kunt last krijgen van een onaangenaam gevoel in de bovenbuik; dit gaat meestal vanzelf over.

Zeer zelden
Allergische reacties zijn mogelijk ook na inademing van het poeder of na contact met de ogen of neus. De verschijnselen kunnen zijn: huiduitslag, jeuk en ontsteking van oog of neusslijmvlies. Gebruik dit middel dan niet meer. Een ernstige overgevoeligheid is te merken aan benauwdheid of een opgezwollen gezicht. Ga dan onmiddellijk naar een arts. In beide gevallen mag je dit middel in de toekomst niet meer gebruiken.

Onder welke namen is psylliumzaad verkrijgbaar?
De werkzame stof psylliumzaad zit in de volgende producten:
Volcolon, Metamucil, Agiolax, Psylliumvezels, Plantago, Ovata.

Psyllium of psylliumvezel is een product dat bestaat uit de zaadhuiden (te vergelijken met de fijne zemelen van de graanvruchten) van de zaden van de plantensoorten Plantago ovata (Indische psyllum) of Plantago afra van het geslacht Weegbree. Het duizendkorrelgewicht van de zaden is ongeveer 2 gram. Het bevat 10 – 12% aan in de zaadhuid voorkomende slijmstoffen en vezels. Het wordt onder de naam psylliumvezels als levensmiddel verhandeld. Ze hebben een heilzame werking op de stoelgang. De voornaamste productie van psyllium vindt plaats in India en Pakistan.

De zaadhuiden worden vers in hun geheel, gedroogd, gehakt of gemalen tot poeder verhandeld. Ook komen ze in een capsulevorm voor. Veel vrij beschikbare laxeermiddelen of voedingsvezelsupplementen zoals Metamucil, Colon Cleanse, Serutan, Fybogel, Bonvit, Effersyllium en Konsyl bestaan voor het grootste gedeelte uit psylliumvezels.

Psyllium wordt als plantaardige bulkvormer en als bevorderaar van de stoelgang gebruikt. Het kan zowel bij verstopping als diarree gebruikt worden. Ook kan het bij het prikkelbaredarmsyndroom en aambeien gebruikt worden. De in de zaadhuid voorkomende voedingsvezel – de vlosine-slijmpolysaccharide – kan meer dan het vijftigvoudige van het eigen gewicht aan water binden (zwelgetal >40), wat tot een volumetoename in de darm leidt. Door de toenemende druk op de darmwand wordt de peristaltiek geprikkeld en uiteindelijk de ontlasting op gang gebracht, waarbij het ook als smeermiddel behulpzaam is. Het eindeffect is dat de motiliteit van de darm gereguleerd wordt en de verblijftijd van het opgenomen water in de darm langer wordt, wat ook de werkzaamheid bij diarree verklaart.

De Europees Geneesmiddelenbureau in Londen heeft de werkzaamheid en veiligheid van psyllium in oktober 2006 in de vorm van een „EU Herbal Monograph“ gepubliceerd. Een meta-analyse van klinische studies gedurende 1966 tot 2003 van psyllium in vergelijking met de traditionele therapieën voor chronische obstipatie, gaf voor psyllium een middel goede werking te zien (“moderate evidence”). Ook het Bureau Nieuwe Voedingsmiddelen heeft psyllium beoordeeld.

Psylliumvezel zou ook de groei van darmvriendelijke darmbacteriën bevorderen. Door de bacteriën in de dikke darm worden de oplosbare voedingsvezels omgezet in vetzuren met korte ketens. Deze vetzuren zouden de cholesterol-synthese in de lever remmen en zo de cholesterolspiegel in het bloed verlagen. Daarnaast zouden de oplosbare voedingsvezels het fecale galzuur binden, waardoor het tot een verhoogde uitscheiding van cholesterol komt. Psylliumvezel zou mogelijk ontstekingen in het maag-darmkanaal tegengaan. Psylliumvezel worden ook in diëten gebruikt voor het op gewicht blijven en de behandeling van obesitas. Bovenstaande beweringen zijn nog onvoldoende bewezen en daarom wordt psylliumvezel hier alleen in de alternatieve geneeswijze voorgeschreven.

Psylliumzaad is een uitstekende vezelbron en stimuleert de darmreiniging en darmpassage. De psylliumvezels helpen bij het verlagen van de cholesterolspiegel door cholesterolbinding en het stimuleren van galzoutvorming. De vezels ondersteunen een normale bloedglucosespiegel door een meer geleidelijke opname van suikers uit het voedsel en bevorderen de uitscheiding van gifstoffen met de ontlasting.

Indicaties
verbeteren dagelijkse vezelinname*
constipatie
diarree
verhoogde doorlaatbaarheid darmwand (leaky gut)
PDS (prikkelbare darm syndroom)
chronische darmontsteking (ziekte van Crohn, colitis ulcerosa)
(preventie) diverticulose
aambeien
anale fissuren
preventie colon-rectaal kanker
hyperlipidemie
metabool syndroom
diabetes mellitus
(preventie) hart- en vaatziekten
hypertensie
preventie gewichtstoename
overgewicht
dyslipidemie tijdens zwangerschap (en mogelijke preventie pre-eclampsie)

  • De totale vezelinname (vanaf de leeftijd van 1 jaar) dient 14 gram per 1000 kcal per dag te zijn (30-40 gram per dag voor volwassenen), terwijl deze in Nederland slechts (gemiddeld) 9 gram per 1000 kcal bedraagt.

Contra-indicaties
Overgevoeligheid/allergie voor psyllium
Slokdarmvernauwing, darmvernauwing, darmobstructie, maagzweren en moeilijk te reguleren diabetes

Gebruiksadviezen
Algemene onderhoudsdosering: 7 gram per dag
Therapeutische doseringsrange: 7-40 gram per dag (in 2-4 doses verdeeld over de dag innemen met voldoende water; de dosis geleidelijk opbouwen)
Hyperlipidemie: 7-20 gram per dag (verdeeld over 2-3 doses)
Constipatie: 7-40 gram per dag
Diarree: 7-30 gram per dag
Chronische darmontsteking: 10-30 gram per dag
PDS: 7-20 gram per dag
Aambeien: 7-10 gram per dag
Metabool syndroom, diabetes mellitus: 15-30 gram per dag
Hypertensie: 15 gram per dag
(Preventie) overgewicht: 10-20 gram twee tot drie uur voor de hoofdmaaltijd innemen

Volwassenen hebben minimaal 30 gram vezels per dag nodig in de voeding. Je haalt dit voor een groot deel uit je voeding. Echter bij een koolhydraatarm dieet eet je de volumemakers uit brood, pasta en rijst niet. Het is raadzaam om de ochtend te beginnen met psylliumvezels opgelost in een glas water.
Niet meer dan 30 a 40 gram per dag nemen en zeer ruim voldoende water drinken, anders krijg je het omgekeerde effect.

Interactie
Een hoge vezelinname kan de opname van mineralen (ijzer, calcium, magnesium, zink) iets verlagen. Neem psylliumvezels daarom een uur voor of vier uur na mineraalsupplementen in.
Psylliumvezels kunnen de bloedglucosespiegel significant verlagen. Diabetici dienen met dit effect rekening te houden. Psyllium kan de insulinebehoefte bij diabetici veranderen.
Psylliumvezels kunnen de opname van medicijnen zoals carbamazepine, tetracyclines, tricyclische antidepressiva, kaliumsparende diuretica en lithium verlagen. Neem medicijnen daarom minimaal 1 uur voor de psyllium of minimaal 2 uur erna.

Veiligheid
Psylliumvezels kunnen milde maagdarmklachten geven (opgeblazen gevoel, buikpijn, winderigheid, diarree); in dat geval de dosis verlagen. Het gebruik van psylliumvezels tijdens zwangerschap en lactatie is veilig.

Gebruik in recepten
Psylliumvezels geven “brood” recepten de structuur en smaak van echt brood.
Je kunt het altijd weglaten, maar door het wel toe te voegen krijg je een beter resultaat en smaak.
Je gebruikt in recepten psylliumpoeder of psylliumhusk voor het beste resultaat.

Gebruikte bronnen:
http://www.apotheek.nl/medicijnen/psylliumzaad?product=psylliumvezels#!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Psyllium
http://www.orthokennis.nl/nutrienten/psylliumvezels

Print Friendly

Please rate this