Alles wat je wil weten over cranberry’s No ratings yet.

Alles wat je wil weten over cranberry’s

Ze liggen weer in de winkel, zakjes met cranberry’s.
Cranberry’s komt uit het Engels, in het Nederlands heten ze veenbessen.
Ze zijn familie van de bosbessen. Het is rood fruit, dus zeker geschikt voor de koolhydraatarme levenswijze.
De enige restrictie is dat je de verse cranberry’s moet nemen die niet bewerkt zijn aangezien de gedroogde cranberry’s vol zitten met toegevoegde suiker.
Je kunt ze zelf drogen en er zelf ook jam en sausjes van maken.

Hoe en waarom je het hele jaar Cranberry’s moet eten!
Cranberry staan vaak in gezondheidsnieuws, ze schijnen goed te zijn voor eigenlijk bijna alles. Dit is goed nieuws voor onze levensstijl, aangezien ze vol zitten met vitaminen, mineralen, vezels en hebben veel smaak, zonder veel koolhydraten te bevatten. Honderd gram bevat 4 gr koolhydraten. Het bevat ook 2 gr vezels, waarvan 1/3 oplosbaar is. Deze oplosbare vezel zorgt ervoor dat er “gel”gevormd wordt als je cranberries kookt.

Omdat ze familie zijn van de bosbes zijn ze niet het hele jaar door beschikbaar. Alleen van oktober tot december zijn ze in de winkels te krijgen. Je kunt ze echter heel makkelijk invriezen. Gewoon de zak in de vriezer leggen en je hebt er het hele jaar plezier van.

Gezondheidsvoordelen
Antioxidanten: studie na studie wijst uit dat cranberry’s aan de top staan van de anti oxidanten lijst. Ze zijn met name rijk aan polyfenolen en hebben daarnaast een heleboel andere nuttige fyto chemicaliën. Deze chemicaliën verklaren waarschijnlijk waarom sommige studies zoveel gezondheidsvoordelen bieden:
– Preventie en behandeling van urine weg infecties (ze zijn antibacterieel en helpen mee om te voorkomen dat bacteriën aan de binnenkant van de blaas en ureters blijven plakken.
– Het zelfde effect voor het spijsverteringskanaal, ze helpen voorkomen dat bacteriën voedselgerelateerde ziekten verspreiden
– Het zelfde effect voor de mond, ze kunnen tandbederf helpen voorkomen omdat de bacterien niet aan de tanden kunnen blijven plakken.
– Preventie van de oxidatie van het LDL cholesterol, wat kan helpen om arteriosclerose te voorkomen
– Verbeterd de functie van de bloedvaten
– Sommige studies tonen aan dat cranberry’s het HDL kunnen verhogen of het LDL kunnen verlagen
– Ze hebben ook goede eigenschappen in strijd tegen kanker

Waar moet je op letten als je ze koopt?
Vermijd zakken die veel bruine bessen hebben of bessen die kapot zijn.

Bewaren
Hou ze koel. Ze kunnen weken, zelfs maanden in de koelkast en zeker een jaar in de vriezer, als het niet langer is. Bevroren zijn ze zachter dan verse, maar je kunt ze zeker gebruiken in elk warm gerecht.

Kook suggesties
Cranberry’s hebben een iets zure smaak.
– Je kunt ze gebruiken net zoals andere zure voeding. Bijvoorbeeld als vervanger voor citroen of in een vinaigrette.
– Het duurt niet meer dan 10 minuten om er saus van te koken en dit kun je eten met cottage cheese, yoghurt of riccota als ontbijt of als snack. Om het nog gezonder te maken kun je wat gebroken lijnzaad erover heen strooien. Ze smaken ook lekker met kaas en met noten.
– Doe ze in gebak, muffins of koekjes
– Doe gedroogde suikervrije cranberry’s in salades en door een zelf gemaakte snack mix
– Ze zijn heerlijk met zowel zoete als hartige gerechten. Je kunt ze verwerken in sauzen en spreads of chutney’s.
– Ze smaken heerlijk met kip en ook varkensvlees.
– Ze zijn een uitstekende vervanger van rozijnen in notenbrood en muffins.

Voedingswaarde
100 gram bevat 4 gr koolhydraten, 2 gr vezels en 23 kcal.

Hoe maak je gedroogde cranberry’s?
Ingrediënten:
1 zak cranberry’s
125 ml water
120-240 gr poeder zoetstof zoals Tagatese, Sukrin of Erythrol. Je zult zeker moeten proeven! Als je andere zoetstof gebruikt dan wordt het heel snel bitter.

Bereiden:
De oven voorverwarmen op 100 C. Doe de cranberry’s in een vergiet en verwijder de kapotte en bruine bessen.
Los de poeder zoetstof op in het water en doe in een pan. Voeg de cranberry’s erbij en roer goed door. Op medium hoog vuur laat je dit 4 a 5 minuten warm worden. Je hoort de cranberry’s “ploppen”. Elke minuut even doorroeren. Als ze allemaal zijn “geplopt” laat je het geheel 10 minuten afkoelen. Duw ze met een grote lepel naar benden in de pan. Ze ‘smelten” nu een beetje samen. Verder laten afkoelen.
Leg 3 lagen keukenpapier en 1 laag bakpapier op een bakplaat. Je kunt dit ook doen in een dehydrater.
Verspreid de bessen over de oppervlakte. Ze zullen als ze drogen als enkelvoudige besjes te voor schijn komen. Als nog niet alle bessen zijn “ontplopt” druk ze dan nog eens met en lepel samen. Zet de plaat in de oven en zet de temperatuur op 65 C. Na 2 uur vervang je het keukenpapier en het bakpapier, dit doe je na 2 uur nogmaals. Het hoeft niet, maar het versnelt het droogproces. Na 6 uur ga je checken of ze al droog zijn. De totale tijd is afhankelijk van je oven en van andere factoren. Vaak duurt het 8 uur voor ze gedroogd zijn. Je hebt 2 opties, bessen die nog wat vochtig zijn of bessen die helemaal uitgedroogd zijn. Dit is aan jou en aan jou smaak.
Maak de bessen los van elkaar en doe ze in zip zakjes of in potten. Ze moeten dicht bewaard worden.

Print Friendly

Please rate this