Alles wat je wil weten over chiazaden 5/5 (1)

Chiazaden

Chiazaden zijn kleine zaden, maar zitten boordevol vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten. Niet voor niets wordt chiazaad door velen dan ook een superfood genoemd. Maar wat is chiazaad precies, waar komt het vandaan en hoe kun je het gebruiken? En helpt het echt om af te vallen?

Wat is het?
Chiazaad is afkomstig uit Centraal- en Zuid-Mexico en Guatemala. Al voordat Columbus Amerika ontdekte werd het geteeld door de Azteken. Nog steeds wordt het in deze landen veel gebruikt. Ook in Nederland zijn de chiazaden bezig met een opmars en wordt het door steeds meer mensen gegeten. Het zaad komt van de Mexicaanse muntplant Chia. De bloemen van deze plant produceren de kleine zaadjes.

Gezondheidsvoordelen
Chiazaad is rijk aan goede voedingsstoffen. Het bevat eiwitten, antioxidanten, calcium, kalium, ijzer, foliumzuur, omega-3-vetzuren en borium. Het zaad wordt dan ook vele gezondheidsvoordelen toegedicht. Het verlaagt de kans op botontkalking, is goed voor hart- en bloedvaten, verbetert de stoelgang en vertraagt het verouderingsproces.

Wat zit er in 100 gram chiazaad?
Eiwitten: 20,7 g
Vet: 32,8 g
Koolhydraten: 41,8g
Vezels 41,2g
Calcium: 714 mg
IJzer: 16,4 mg
Niacine (vitamine B3): 613 mg
Thiamine (vitamine B1): 0,18 mg
Riboflavine (vitamine B2): 0,04 mg
(Bron: Nutritional Science Research Institute)

Afslanken
Ook zou chiazaad helpen als je wilt afvallen. Door ze in je voeding te gebruiken, heb je namelijk sneller een voldaan gevoel. Dit komt omdat ze veel water opnemen. Daarnaast zitten ze boordevol vezels wat zorgt voor een verzadigd gevoel. En bevatten ze veel antioxidanten die ervoor zorgen dat de bloedsuikerspiegel op peil blijft.

Toch heeft tot nu toe geen enkel wetenschappelijk onderzoek kunnen aantonen dat chiazaad echt helpt bij het afvallen.

Hoe kun je ze gebruiken?
Je kunt natuurlijk van alles proberen. Ze kunnen door een salade of in de soep, maar ook door de yoghurt of op een kharme boterham met notenboter. Een heerlijke pudding of je kunt ze gebruiken in je groene smoothie.Of je welt ze in een glas water. Daarnaast zijn de zaadjes geschikt om een 100 procent natuurlijke energiedrank van te maken. Er zijn veel atleten die dit doen voor een extra energieboost.

Chiazaad kun je als vervanger gebruiken voor ei. 1 ei vervang je door 1 el chiazaad geweld in 100ml water.
Chiazaad heeft de eigenschap vocht op te nemen in gerechten en kun je dus makkelijk gebruiken bij het maken van crackers.

Bekijk hier al onze recepten met chiazaad:
Crackers met chiazaad
“Pompoentaart” chiazaad pudding
Zalmburger met avocado crème
Er volgen er binnenkort nog meer.

Bijwerkingen
Chiazaad is niet voor iedereen geschikt. Het zaad heeft een bloedverdunnende werking en mensen die bloeddrukverlagende of vochtafdrijvende medicijnen gebruiken, moeten het zeker niet nemen. Ook mensen met een te lage bloeddruk kunnen beter geen chiazaad nemen. Andere bijwerkingen van chiazaad zijn een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree. In sommige gevallen kan chiazaad een allergische reactie veroorzaken.

Bronnen:
Energieke vrouwen academie
optimale gezondheid
gezondheidsnet

Print Friendly

Please rate this