Afkickverschijnselen en andere klachten bij een koolhydraatarm dieet 4.69/5 (16)

Afkick verschijnselen en andere klachten tijdens de start van een koolhydraatarm dieet

Als je start met een koolhydraatarm dieet ga je per definitie o.a. geen suikers en granen meer eten en verminderd de inname van koolhydraten drastisch.
Die afname van de inname van koolhydraten zorgt ervoor dat je lichaam moet gaan omschakelen van een koolhydraten verbranding naar een vet verbranding. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Je hebt altijd in meer of mindere mate last van afkick verschijnselen of andere klachten.
Afkicken van suikers is net zo erg als afkicken van drugs. Het geeft min of meer dezelfde klachten. Je kunt er in meerdere of mindere mate last van hebben, al naar gelang hoeveel suikers je voorheen in je voeding had zitten.

Het duurt ongeveer 3 a 7 dagen voor je in ketose bent. Lees hier alles wat je wilt weten over ketose.
Bij de een duurt het kort, bij de ander duurt het langer voor men in ketose is. Dit is afhankelijk hoelang en hoeveel koolhydraten je hebt gegeten en hoe jou lichaam reageert.

Daarnaast duurt het gemiddeld een maand voordat je hele lichaam is omgeschakeld op een goede vetverbranding.
Ook hier geldt weer, dat het bij sommige mensen korter duurt dan bij andere mensen.

Hieronder heb ik de meest gestelde vragen voor jullie neer gezet.

Afkickverschijnselen
1. Ik heb hoofdpijn
Hoofdpijn is een bekend afkickverschijnsel bij het verminderen van de inname van koolhydraten. Bovendien wil je lichaam ook afvalstoffen kwijt.
–> Het helpt om veel water te drinken en je mag rustig wat paracetamol nemen. Na een paar dagen is het bijna altijd weer over.

2. Ik ben moe, voel me slap, mijn benen zijn loodzwaar en willen niet vooruit.
Dit is ook iets wat erg veel voorkomt, dit kan soms wel een aantal weken aanhouden. Je lichaam wil suiker en mist dit nu als brandstof. Het moet nu leren dat brandstof ook van vet kan komen.
–> Niet beknibbelen op de inname van vetten. Kokosolie (onbehandeld) is een vet soort die sneller energie geeft dan andere vet soorten omdat het niet eerst door je lever verwerkt hoeft te worden.

3. Ik heb geen eetlust en ben misselijk.
Veel mensen merken na een dag of 3 die ze bezig zijn met een koolhydraatarm dieet, dat ze minder eetlust hebben. Sommige hebben helemaal geen trek meer, of zijn erg misselijk.
Een rare gewaarwording, van altijd maar alles willen eten wat je tegenkomt naar geen trek hebben, in maar een paar dagen tijd.

Dit komt door de ketose. De meeste mensen zijn na een dag of 3 voor het eerst in ketose. Als je langer een KH arm dieet doet, en soms weer terug gaat in inductie worden deze verschijnselen minder en verdwijnen.
Het gebrek aan eetlust en de misselijkheid zijn bijwerkingen van de ketose. Doordat je in ketose bent kun je goed bij je eigen vetreserves en hoef je niet snel bang te zijn voor de spaarstand. Het lichaam heeft genoeg vet op voorraad om je rijkelijk van energie te voorzien.
–> Wel moet je om problemen te voorkomen zorgen dat je ECHT aan de hoeveelheid groente komt. Verdeel de groente ook over de dag heen zodat bloedsuiker niet weer gaat schommelen.

–> Is je eetlust echt te weinig of ben je erg misselijk, kijk dan eens of je door andere groentekeuzes te maken, wat hoger in de koolhydraten kan gaan zitten (minimaal 20 gram). Helpt dit nog niet, voer dan je groente nog meer op door b.v. tomaat te eten maar zorg wel dat je in ketose blijft ( maximaal 50 gram). Vaak komt je eetlust dan weer terug en verdwijnt de misselijkheid.

Je lichaam went aan de ketose, als het beter gaat kun je weer zakken in je koolhydraat inname.

Ketose is overigens een natuurlijke staat van het lichaam om in moeilijke tijden de vetreserves te kunnen gebruiken. Als je vast, kom je ook in ketose. Ook bij duursporters komt ketose voor als ze lang sporten.


4. Ik heb kramp in mijn benen en andere spieren.

Omdat het dieet een vocht afdrijvende werking heeft, wordt niet alleen vocht maar ook belangrijke mineralen afgevoerd. De kramp is bijna altijd een gevolg van een magnesiumtekort, maar kan ook door ander mineralen tekort komen.
–> Maak een zelf getrokken bouillon van botten. Botten van runderbeenderen bevatten rijkelijk mineralen. Elke dag een kopje van deze bouillon voorkomt een tekort aan mineralen en dus klachten.
–> Meestal helpt het om 3 keer per dag calcium/magnesium/zinktabletten te slikken, de laatste tablet vlak voor het slapen gaan. Het moet dan vrij snel weer over zijn.
–> Gebruik zout met extra mineralen zoals Losalt of Jozo vitaal, wel altijd met jodium.
–> Helpt dit niet voldoende, stap dan eens over op een magnesiumsoort die beter wordt opgenomen dan de magnesiumoxide die in combinatietabletten zit, bijvoorbeeld magnesiumcitraat, magnesiumchelaat of magnesiumlactaat.
–> Een truukje dat ook vaak goed werkt, is een stukje sunlight zeep in je bed leggen maar denk er wel aan dat dit het alleen symptoom bestrijdt en niet de oorzaak.

5. Ik heb zo’n vieze smaak in mijn mond en een slechte adem.
Bij de vetverbranding komen ketonen vrij en die adem je ook uit. Dit geeft een onaangename geur. De geur gaat na een poosje over. Maar kan dus ook blijven.
–> Je kunt aan oilpulling gaan doen. Hoe dit werkt vind je op google, binnenkort schrijf ik hier een artikel over.
–> Je mag een smintje
–> Drink veel water
–> Peterselie kauwen
–> Er zijn bij de drogist mondsprays te koop, let dan wel op de koolhydraten!

6. Ik heb ineens last van obstipatie.
Je eet waarschijnlijk minder vezels dan je lichaam gewend is, waardoor je last kan krijgen van obstipatie.
Ook kun je te weinig water drinken. Ook verandering van eetwijze kan obstipatie veroorzaken, net zoals b.v. op vakantie.

Je hebt 30 gram vezels per dag nodig om je darmen goed te laten functioneren. Eet je te weinig vezels dan kun je obstipatie krijgen.
Er zijn een paar dingen die je kunt doen:
–> Je kan lijnzaad eten, bijvoorbeeld de Lijnzaad “muesli”, Lijnzaad brood, Lijnzaad crackers
–> Chiazaad eten, oa chiazaadpudding
–> Je kan ook Colon Clean naturel gebruiken of Darmreiniger naturel (Kruidvat).
–> Vezeltabletten
–> Eet ruim voldoende groenten
–> Sorbitol laxeert bij de meeste mensen, dit zit bv in suikervrije dropjes (zakjes van 100 gram)
–> Sommigen hebben baat bij calcium/magnesium/zinktabletten
–> Een grote dosering vitamine C in een keer kan ook helpen (6-7 gram bijvoorbeeld)
–> Meer beweging
–> Gebruik ook voldoende vet, bijvoorbeeld olijfolie door de sla.
–> Veel water drinken
–> mocht je dan nog steeds niet kunnen, dan kun je EENMALIG laxeren d.m.v. laxeer thee, laxeer tabletten of Wapiti. Bedenk dat dit soort middelen je darmen enorm lui maken en slecht zijn bij langdurig gebruik.

7. Ik heb diaree
Ook diarree zien we vaak de eerste dagen, soms kan de diarree wel 2 weken of langer aanhouden.
Je kan last krijgen van diaree door de omschakeling naar een andere voeding, net het zelfde als dat je hier obstipatie van kan krijgen. Je eet weinig koolhydraten en meer vet, dat zorgt ervoor dat de darmen hard moeten werken. Daarnaast kan ook de afgifte van gal een rol spelen en zorgen voor meer gal vloeistof in je darmstelsel. Dit geeft ook diaree.
Mensen zonder galblaas kunnen dit ook ervaren, maar hebben er over het algemeen minder last van. Wel kunnen zij leverpijn ervaren. Neem de goede vetten zoals kokosolie die niet door je lever wordt afgebroken. Ook goede vetten in avocado en noten zorgen voor minder overlast.

–> Gebruik ook voor diarree Colon Clean naturel. Vaak helpt dat al.
–> Minder vet ontbijten.
–> Is de diaree heel erg neem dan (bij uitzondering) een diarreeremmer. Op een gegeven moment is het ineens weer over en heb je nergens last meer van. Vertrouw je het niet, ga dan even langs je huisarts.

8. Mijn menstruatie en ovulatie is in de war.
Afvallen heeft invloed op je hormonen. Of je nu koolhydraatarm doet, Sonja Bakker of een eiwit dieet, dit maakt eigenlijk weinig uit. Door het verlies van vet raken je hormonen in de war. Hormonen zijn opgeslagen in je vetweefsel. Echter door koolhydraatarm en de ketose werkt dit meteen in op je vetweefsel, waardoor je dit meteen merkt en klachten krijgt. Eigenlijk is dit dus een goed teken, er gebeurt iets in je lichaam met het vet.
Het kan goed zijn dat je in het begin last krijgt van een vroegere of latere menstruatie of doorbraakbloedingen bij pilgebruik. Ook kan de menstruatie heviger zijn en eventueel langer duren, of juist minder hevig zijn. Na een paar maanden zijn die klachten meestal weer voorbij. Bij veel vrouwen zien we zelfs dat ze op een gegeven moment aanzienlijk minder last krijgen van menstruatieklachten, zoals Pre Menstrueel Syndroom (PMS) of een onregelmatige cyclus. Ook overgangsklachten (opvliegers) kunnen aanzienlijk verbeteren tijdens het volgen van het een KH arm dieet.

–> Je kunt hier niets tegen doen of stoppen met diëten.

Andere klachten
9.Ik heb opgezwollen darmen
Vroeg of laat krijgt iedereen die goed in ketose zit en overgaat op een vetverbranding een aantal dagen te maken met opgezwollen darmen. Dat is eigenlijk de laatste overgangsfase naar een totale vetverbranding van je lichaam. Je darmen moeten zich aanpassen aan het andere eten en gaan andere bacteriën produceren. Je darmwand wordt ook steviger. Je produceert gassen en je zwelt op alsof je zwanger bent. Geen nood, dit is het meest gunstige teken die je kunt hebben. Je lichaam heeft zich over gegeven en past zich totaal aan aan je inname van vetten en de afname van koolhydraten.
Dit is ook een van de redenen dat je enorme buikpijn krijgt als je na deze fase over de scheef gaat door het eten van een stuk pizza of een handvol chocolaatjes of zelfs maar een stukje stokbrood. Je darmen willen dit niet meer en kunnen dit niet meer verwerken. Je bent dan meteen genezen.

–> hier kun je niets tegen doen en moet je ondergaan. Het duurt 2 a 3 dagen en dan wordt het vanzelf minder.

10. Ik ben zo chagrijnig en ik heb een kort lontje.
Door de andere manier van eten verzet je lichaam zich in alle hevigheid. Ook je psyche wil er niet aan dat je vet moet eten om vet te verbranden. Je lichaam wil koolhydraten en je hoofd ook.
Hierdoor kom je in een mindset terecht van allerlei emoties.
Van chagrijnig en laat mij met rust, ik wil vandaag met mijn hoofd onder de dekens, tot iedereen willen uitschelden en zelfs slaan, dat hele scala aan emoties komt voorbij. Eigenlijk is het een rouwproces waar je door heen gaat. Je neemt afscheid van de door jou geliefde koolhydraten.

11. Ik kan niet slapen
Sommige mensen krijgen zo veel energie van dit dieet dat de hele biologische klok in de war raakt.
Niet alleen moet je er in de nacht bijvoorbeeld vaker uit om te plassen, maar ook kunnen je slaap uren aanzienlijk verminderen. Overdag heb je in ieder geval gen last meer van dipjes na het eten, maar in de nacht is het fijn als je in ieder geval ongestoord een flink aantal uren kan slapen en rusten.
Deze verstoring van je ritme gaat over. Het is niet te zeggen hoe lang dit aanhoudt, dit is voor iedereen verschillend.

12 Ik krijg enorme haaruitval
Dit heeft niets te maken met koolhydraatarm, als wel met een tekort aan voedingsstoffen.
Vaak eten mensen eigenlijk standaard al te weinig groenten en fruit.En als je al een poosje op een andere manier aan het lijnen bent of om anderen reden te weinig eet, dan heb je hier sneller last van.
Haaruitval begint vaak 3 maanden na het ontstaan van het tekort en kan een poosje aanhouden. Je hebt het niet zomaar een twee drie weg gewerkt.
Het is verstandig om een goede multivitamines en -mineralen supplement te nemen. Probeer deze suikervrij te krijgen. Welke je neemt is erg persoonlijk en budget afhankelijk. Diegene van de Tuinen, maar ook Kruidvat voldoen in de ADH. Ze zijn echter wel synthetisch en worden hierdoor moeilijker opgenomen door het lichaam. Organische supplementen zijn beter op te nemen, maar hier betaal je aanzienlijk meer voor. Dus voor ieder budget is er wel iets te vinden.
Om haar uitval tegen te gaan kun je:
–> extra vit B12 nemen
–> shampoo gebruiken met cafeïne extract. Er zijn speciale shampoos op de markt.

13. Ik krijg ineens allemaal puistjes en een slechte huid
Door een veranderde spijsvertering en overschakeling op andere voeding zit je in een detox periode. Hierbij worden afvalstoffen geloosd. Niet alleen via de urine, maar ook via zweet, speeksel, adem en huid. De huid heeft het grootste oppervlak van je lichaam is en is uitermate geschikt om afvalstoffen te lozen.
Je kunt dus last krijgen van bultjes en puistjes. Dit kan even duren voor dit over is. Al naar gelang de mate waarin jij vervuild bent met suiker en hoeveel water je drinkt.
Opeens is het weg en krijg je een baby zachte huid. Vaak verdwijnen ook de eerdere huidproblemen.
Heb je last van acne en wordt het erger, dan is het ook zaak om even te matigen met vetten. Goede vetten hoef je niet op te bezuinigen, maar verzadigde vetten wel.

Heb jij nog andere klachten die hier niet benoemd zijn, laat het hieronder dan even weten. Vaak heb ik antwoord op je vragen en het is leuk voor anderen om te lezen.

Voel je je nu echt ontzettend beroerd en echt ziek van alle afkickverschijnselen, verhoog dan een aantal dagen je koolhydraat inname naar 50 gr koolhydraten per dag. Hierdoor verdwijnen je klachten weer. Bouw nu met 10 gram per week de koolhydraten af totdat je weer in ketose raakt.
Je ondervindt dan minder tot geen klachten of in vele mindere mate en je lichaam kan langzaam wennen.
Het afvalproces wordt hierdoor ook vertraagd. Beter is het om er meteen vol in te gaan en de “cold turkey”te ondergaan. Zo start je meteen met het afvalproces en raak je sneller in ketose.

Print Friendly

Please rate this